هوش مصنوعی چیست و چه کاربردی دارد؟

  • 18 مهر 1398
  • 3 دقیقه
متفرقه
امروزه هوش مصنوعی همه جا حاضر است!

در سال 1950 میلادی پدران این حوزه یعنی ماروین مینسکی و جان مک کارتی آن را چنین توصیف میکردند: "هر عمل هوشمندانه ای که توسط انسان انجام میشود اما یک برنامه و ماشین قادر به انجام آن هستند."خب روشن است که این یک تعریف گسترده است که باعث شده بحث های زیادی بر سر معنای واقعی هوش مصنوعی شکل بسیستم هوش مصنوعی بطور کلی حداقل مقداری از این رفتار های هوشمندانه انسانی را تقلید میکند: برنامه ریزی، یادگیری، استدلال، حل مساله، ارائه دانش، جنبش، کار دستی و در میزان کمتر هوش اجتماعی و خلاقیت.

شاید بتوان هوش مصنوعی را این‌گونه توصیف کرد: «هوش مصنوعی عبارت است از مطالعه این که چگونه رایانه‌ها را می‌توان وادار به کارهایی کرد که در حال حاضر انسان‌ها آن‌ها را صحیح یا بهتر انجام می‌دهند» هوش مصنوعی به هوشی که یک ماشین از خود نشان می‌دهد یا به دانشی در کامپیوتر که سعی در ایجاد آن دارد گفته می‌شود. بیشتر نوشته‌ها و مقاله‌های مربوط به هوش مصنوعی آن را «دانش شناخت و طراحی عامل‌های هوشمند» تعریف کرده‌اند. یک عامل هوشمند، ساماندهی است که با شناخت محیط اطراف خود، شانس موفقیت خود را بالا می‌برد.

اینکه هوش مصنوعی چیست و چه تعریفی می‌توان از آن بیان نمود؟ مبحثی است که تاکنون دانشمندان به یک تعریف جامع در آن نرسیده‌اند و هریک تعریفی را ارائه نموده‌اند

هوش مصنوعی چیست و چه کاربردی دارد؟

کاربرد های هوش مصنوعی چیست؟

کاربردهای هوش مصنوعی شامل موتور جستجوهای پیشرفتهٔ وب (مثل گوگل)، سامانه توصیه‌گر (که توسط یوتیوب، آمازون و نتلفیکس استفاده شده‌اند)، فهم زبان انسان‌ها (همچون سیری ،دستیار گوگل و الکسا)، خودروهای خودران (مثل تسلا)، تصمیم‌گیری خودکار و رقابت در بالاترین سطوح سامانه‌های بازی استراتژیک (همچون شطرنج و گو) و ... هستند

هوش مصنوعی چه انواعی دارد؟

در وهله اول هوش مصنوعی میتواند به دو حوزه هوش مصنوعی محدود و هوش مصنوعی عمومی تقسیم شود.

هوش مصنوعی محدود شامل تمام چیزهاییست که در کامپیوتر ها میبینیم؛ سیستم های هوشمندی که آموزش دیده اند وظایف مشخصی را بدون برنامه ریزی صریح درباره چگونگی انجام دادنشان به اتمام رسانند.

از این سیستم ها در قابلیت تشخیص زبان سیری، تشخیص دید ماشین های خودکار، پیشنهاد محصول در خرید آنلاین استفاده شده است. این سیستم ها فقط باید تحت آموزش قرار گیرند تا متوجه شوند چه وظایفی دارند به همین دلیل به آن ها هوش مصنوعی محدود میگویند.

اما سیستم های هوش مصنوعی عمومی بسیار متفاوتند و انعطاف زیادی در نحوه انجام وظایف هوشمندانه شان دارند. میتوانند کارهای زیادی بیاموزند؛ از کوتاهی مو گرفته تا ساخت صفحات گسترده (مثل صفحات اکسل). این ها همان هوش مصنوعی هایی هستند که زیاد در فیلم ها دیده ایم. این سیتم ها رو به گسترشند و متخصصان این زمینه برای تحقق بخشیدن به آن ها در تلاشند...

این شاخه بر این فرض بنا شده‌است که هوش انسانی «را می‌توان به دقت توصیف نمود، به طوری که می‌توان آن را توسط یک ماشین شبیه‌سازی نمود». این فرض بحث‌های فلسفی را پیرامون ذهن و اخلاقیات خلق موجودات هوشمند برانگیخته است، موجوداتی که دارای هوش شبیه-انسان اند. این مسائل توسط افسانه‌ها، داستان‌های تخیلی و فلسفه از زمان‌های باستان مورد کاوش واقع شده‌اند. ادبیات علمی-تخیلی و آینده‌پژوهی نیز پیشنهاد می‌دهند که هوش مصنوعی با پتانسیل و قدرت عظیمی که دارد، ممکن است منجر به ایجاد ریسک وجودی برای بشریت گردد.

به معرفی 5 استارتاپ مطرح سال 2019 در حوزه هوش مصنوعی سربزنید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

متن وارد نشده است

متن وارد نشده است

تا کنون نظری ثبت نشده!

شما اولین نفری باشید که به این ایده نظر می دهید.

مطالب مرتبط

DIY چیست؟

شما مخفف "DIY" را همه جا می بینید و می شنوید، و احتمالاً از قبل می دانید که مخفف آن چیست: "این کار را خودتان انجام دهید." این یک مفهوم کاملاً ساده است. اما «DIY» ممکن است تصاویر کاملاً متفاوتی را برای افراد مختلف ایجاد کند، زیرا واقعاً می‌تواند درباره چیزهای زیادی باشد.

4 ۰ ۲۸۳۶

چگونه محتوای جذاب در اینستاگرام تولید کنیم؟

برای تولید محتوای جذاب در اینستاگرام باید مخاطب از محتوای شما لذت ببرد و حتما برای تولید محتوا باید یک فکر جدید داشته باشید تا تکراری نباشد و مخاطب را به خود جذب کند. سعی کنید بدانید مخاطب های شما به چه موضوعاتی علاقه بیشتری دارند، آن ها را انتخاب کنید. محتوای خود را جذاب کنید تا حس کنجکاوی مخاطب را در بر گیرد همیشه برای خود محتوای جدیدی داشته باشید؛ بیشتر سعی کنید محتوایی در اینستاگرام بگذارید که بیشتر مخاطبان شما از آن لذت ببرند محتوای خودتان را قبل از انتشار در اینستاگرام همه جوره نظاره کنید و سعی کنید محتوای شما خسته کننده نباشد. محتوای شما باید جذاب و با کیفیت بالا باشد، عکس یا ویدئویی که آن را داخل اینستاگرام میگذارید حتما باید از کیفیت بسیار بالای برخوردار باشد.

7 ۰ ۱۱۱۰

تعریف کاریزما چیست؟ به چه کسانی کاریزماتیک می‌گوییم؟

کاریزما نوعی ویژگی و خصوصیت است که برخی افراد دارند. کسانی که ما به آنها افراد کاریزماتیک می‌گویی. کسانی ویژگی کاریزماتیک بودن را دارند، در ارتباط با دیگران چه در تعامل‌های عادی روزمره و چه به عنوان یک الگو و فرد الهام‌بخش، در لایه‌های عمیق احساسی بر روی دیگران تاثیر می‌گذارند

6 ۰ ۱۹۷۵

تالار ایده پردازان - علی کاشی

ایده های مطرح شده : ☁ تولید مواد اولیه برای رستوران ها ☁ استفاده از ضایعات سنگ ☁ پیتزا آماده ☁ حمام ترکی مستقل

1 ۰ ۴۷