پیشگیری از ابتلا به آنفولانزا به مراتب بهتر از درمان آن است. عادت های خوب سلامتی می توانند به جلوگیری از رشد میکروب ها کمک کنند. بهترین راه پیش گیری از آنفولانزای فصلی هر ساله، واکسینه شدن است، اما عادات خوب سلامتی مانند پوشاندن سر و صورت و شستن دست ها نیز، اغلب می توانند به جلوگیری از پخش شدن میکروب ها و جلوگیری از بیماری های تنفسی مانند آنفولانزا کمک کنند. آنفولانزا یک بیماری حاد تنفسی و به شدت واگیردار است که سالانه موجب مرگ هزاران نفر در سراسر جهان می‌شود و با وجود سرمایه‌گذاری‌ها و تحقیقات گسترده، هنوز کنترل نشده است.

ایده های پیشگیری از آنفولانزا

از تماس نزدیک دوری کنید:

از تماس نزدیک با افرادی که بیمار هستند خودداری کنید. زمانی که بیمار هستید فاصله خود را از دیگران حفظ کنید تا از بیمار شدن آنها نیز محافظت کنید.

زمانی که بیمار هستید، خانه بمانید:

در صورت امکان، هنگامی که بیمار هستید از رفتن به محل کار، مدرسه و ماموریت های خود اجتناب کنید. این کار به جلوگیری از گسترش بیماری شما به دیگران کمک خواهد کرد.

دهان و بینی خود را بپوشانید:

هنگام سرفه یا عطسه، دهان و بینی خود را با یک پارچه بپوشانید. این کار ممکن است مانع از بیمار شدن اطرافیان شما شود. آنفولانزا و دیگر بیماری های تنفسی حاد مانند عفونی تنفسی، سیاه سرفه، سندروم حاد تنفس، با سرفه، عطسه و یا دست های آلوده پخش می شوند. 


سرماخوردگی

دستانتان را تمیز کنید:

شستن دست ها اغلب به حفاظت از شما در برابر میکروب ها کمک می کند. اگر صابون و آب در دسترس نیستند، از مواد شستشو دهنده الکلی استفاده کنید.

شستن دست ها:

دستان تمیز زندگی را نجات می دهد. نکات مربوط به شستن دست ها و استفاده از ضد عفونی کننده های دست بر پایه الکل، برای جلوگیری از غیبت دانش آموزان را در مدرسه ترویج داده و داشتن دست های تمیز را تشویق کنید.


کارشناس تغذیه ایده نو برای کسب و کارحتما این به این مطلب هم سربزنید: کارشناس تغذیه ایده نو برای کسب و کار
غذا خوردن، از جمله مهم ترین نیازهای هر فرد محسوب می شود و تغذیه مناسب رابطه مستقیمی با سلامت روحی و جسمی و طول عمر دارد. یک مشاور تغذیه، اطلاعات کافی درباره ارزش مواد غذایی و علم تغذیه را دارد و همچنین یک متخصص تغذیه، نحوه تغذیه هر فرد را با توجه به نیازهای بدن او می تواند تعیین نماید.یکی از ایده های کسب و کار، کارشناس تغذیه می باشد که ایده ای نو و خلاقانه بوده و طرفداران زیادی دارد؛ زیرا مستقیم با سلامت انسان در ارتباط است.

از لمس چشم ها، بینی و یا دهان خود پرهیز کنید:

میکروب ها اغلب وقتی پخش می شوند که فردی چیزی را لمس می کند که با میکروب ها آلوده است و سپس چشم ها، بینی و یا دهانش را لمس می کند.

عادت های خوب سلامتی را تمرین کنید:

تمیز کردن و ضد عفونی کردن اغلب سطوح در خانه، کار یا مدرسه، به خصوص زمانی که کسی بیمار باشد، بسیار مهم است. خوب بخوابید، فعال باشید، خود را مدیریت کنید، مایعات زیادی بنوشید و غذاهای مغذی بخورید.

دکتر

پیش گیری از آنفلانزا در محل کار و مدرسه :

در رابطه با برنامه های مدرسه، از برنامه مراقبت کودک اطلاع داشته باشید که آیا شیوع این بیماری یا بیماری دیگری رخ داده است یا خیر؟ آیا  واکسن آنفولانزا در سایت ارائه می شود یا خیر؟ این کار را حتما برای سلامتی کودکان خود انجام دهید.

مطمئن شوید که مدرسه کودک شما، برنامه مراقبت از کودک را رعایت می کنند، یا در کالج فرزندتان به طور معمول، اشیا و سطوح را تمیز می کنند و اینکه آیا آن ها از دستمال کاغذی، صابون، حوله کاغذی، پاک کننده الکلی و دستمال های مرطوب استفاده می کنند یا خیر. از دانش آموزان و کارمندان بیمار بخواهید که تا زمانی که می توانند در خانه بمانند و از خودشان مراقبت کنند.

پیشگیری از آنفلولانزا در محل کار:

  • دقت کنید که محل کارتان منابع کافی از دستمال کاغذی، صابون، حوله کاغذی، پاک کننده الکلی و دستمال های مرطوب مصرفی داشته باشد.
  • به دیگران آموزش دهید که چگونه کار خود را در منزل انجام دهند، تا شما یا عضوی از خانواده خودشان بیمار نشوند.
  • اگر در حین کار احساس ناخوشی داشتید، هرچه زودتر به خانه برگردید.

پیشگیری

نکات بهداشتی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری آنفولانزا

به اندازه کافی بخوابید

خواب کافی نه تنها باعث می شود که در طول روز شاداب و هـوشیار باشید، بلکه به نیرومند ماندن سیستم دفاعی بدن نیز کمک میکند.

به اندازه آب مصرف کنید

روزانه 8 لیوان آب مصرف کنید زیرا نوشیدن آب سیستم بدنتان را شستشو می دهد و برای حفظ یک رژیم غذایی سالم و سلامتیتان لازم است.

در استفاده از لوازم شخصی حساس باشید

از استفاده ی چند نفره از لیوان یا سایر ظروف غذا خودداری کنید، به خصوص زمانی که علائم بیماری را در فرد مقابل متوجه شدید.

محیط های بسته

محیط های بسته مثل اداره و اتوبوس، محل مناسبی برای رشد میکروب می باشد، پس اگر دیدید کسی در این محیط ها عطسه می کند از او دوری کرده و در اولین فرصت، حتما دستهایتان را با آب و صابون بشویید.

ورزش کنید و از استرس دوری کنید

با ورزش کردن علاوه بر آنکه قدرت بدنیتان را افزایش می دهید، موجب تقویت سیستم دفاعی بدنتان هم می شوید. از طرفی داشتن استرس اصلاً برای سلامتی خوب نیست.

غذاها و مواد غذایی که به ریکاوری آنفولانزا کمک می کنند، شامل موارد زیر می باشند :

سوپ مرغ

مواد تشکیل دهنده سوپ مرغ باعث مبارزه قویتر بدن با میکروب ها شده و احتمال مبتلا شدن به بیماری را کاهش می دهد. سوپ مرغ همچنین راه بینی و گلو را باز کرده و باعث تنفس راحت تر فرد می شود. سوپ های دیگری مثل سوپ سبزیجات، فواید مشابهی برای فرد دارد. این سوپ ها، علاوه بر مقوی بودن، راحت هضم می شوند و می توان به راحتی آن ها را آماده کرد. همچنین حاوی آب هستند و آبرسانی به بدن را افزایش می دهند.

غذاهای حاوی ویتامین c  

میوه ها و سبزیجات حاوی ویتامین c می توانند سیستم ایمنی شما را تقویت کنند.  سطح بالای ویتامین c را می توان در مواد غذایی زیر یافت :

فلفل تند یا شیرین به هر رنگی، آب پرتقال  یا نارنج، کیوی، مرکباتی مثل لیمو، تمشک آبی، قرمز و بنفش، انگور بنفش یا قرمز، بروکلی خام، سبزیجات برگ دار و خام

بسیاری از میوه های حاوی ویتامین  c، منبع عالی از فلاوونیدها هستند که فواید زیادی برای سلامتی فرد دارند. به طور مثال فلاوونید ها خطر ابتلا به مشکلات و عفونت های تنفسی را پایین می آورند.

سیر

سیرها دارای خواص ضد ویروس و ضد باکتری هستند.  این ماده به فرد کمک می کند تا سیستم ایمنی خود را بهبود بخشیده و با عفونت هایی مثل آنفولانزا و سرماخوردگی مبارزه کند.

زنجبیل

زنجبیل باعث از بین بردن حالاتی مثل حالت تهوع در آنفولانزا می شود ، خواص زنجبیل باعث بهبود عملکرد سیستم گوارشی می شود. این ماده برای از بین بردن حالت تهوع در دوران بارداری نیز موثر است.

می توانید پودر زنجبیل را به مقدار بسیار کم به وعده های غذایی خود اضافه کنید و یا آن را در آب داغ ، عسل و لیمو بریزید و یک چای گیاهی درست کنید.

سوپ

سبزیجات

سبزیجات حاوی میزان زیادی فیبر هستند که گوارش را بهبود می بخشد و همچنین حاوی مواد مغذی از جمله موارد زیر می باشند :

 ویتامین  c

آهن

فولیک اسید

این مواد خواص ضد باکتری و ضد التهابی دارند و بدن را سریع تر بهبود می بخشند.

سبزیجات سالم

ماست

ماست حاوی باکتری زنده است که به فرد کمک می کند تا با آنفولانزا مبارزه کند، همچنین منبع غنی از پروتئین می باشد. البته باید به این نکته توجه کرد که بعضی از افراد با مصرف لبنیات دچار افزایش خلط می شوند که علائم آنفولانزا را در ان ها تشدید می کند و باید از آن دوری کنند.

مایعات

آب :

کلیه ها از آب استفاده می کنند تا مواد اضافی بدن را بیرون بریزند. نوشیدن آب به اندازه کافی، باعث افزایش سرعت ریکاوری در فرد می شود.

آب نارگیل :

آب نارگیل حاوی پتاسیم ، سدیم و کلرید است. نوشیدن آب نارگیل به فرد کمک می کند تا بتواند الکترولیت هایی را بدن را که با عرق کردن ، استفراغ و اسهال از بین رفته است ، جبران کند.

آب گرم با عسل، لیمو و زنجبیل :

 زنجبیل در این نوشیدنی باعث کاهش حالت تهوع در فرد می شود.

سوپ سبزیجاتکلوپ سلامتی

دم نوش های گیاهی

برخی از دم نوش های گیاهی خواص درمانی دارند. برای مثال جوشانده نعناع یا پونه و یا عصاره رزماری عوارض تنفسی به ویژه سرفه را کاهش می دهد و جوشانده گل گاوزبان در کاهش تب موثر است. چای زنجبیل به علت طبع گرم و خاصیت ضد میکروبی آن تاثیر بسیار مطلوبی در درمان سرماخوردگی و آنفولانزا دارد.

ادویه ها

در زمان بیماری در مصرف ادویه ها کمی دقت کنید. مصرف برخی ادویه ها به خصوص ادویه های تند می تواند باعث تحریک سرفه شود، پس تا پایان دوره بیماری خود بهتر است از مصرف آنها اجتناب کنید. اما در صورت عدم تحریک سرفه، از فلفل به دلیل طبع گرم آن برای بهبود آنفلوانزا می توانید در پخت غذاها استفاده کنید. مصرف سیر نیز موجب تقویت سیستم ایمنی می شود و زرد چوبه اثر ضد میکروبی دارد.

از خوردن این غذاها در دوران سرما خوردگی دوری کنید:

غذاهای فرآوری شده :

 این غذاها حاوی نمک بالا هستند که آب بدن و قند را می گیرند و همین امر باعث افزایش التهاب می شود.

سرماخوردگی

غذا های سرخ شده و خشک :

غذا های بیش از حد سفت و برشته با لبه های تیز می تواند گلوی فرد را خراش داده و سوزش آن را تشدید کند، مانند سیب زمینی سرخ شده و دیگر غذاهای فست فودی.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

متن وارد نشده است

متن وارد نشده است

تا کنون نظری ثبت نشده!

شما اولین نفری باشید که به این ایده نظر می دهید.

ایده های مرتبط

نشانک

۰ 2402