آلودگی هوا و ایده های مقابله با آن در جهان

  • 14 آذر 1398
  • 7 دقیقه
متفرقه
آلودگی کلمه ای است که همه جا می توان با آن رو به رو شد. حتما هم شنیده اید که می گویند آلودگی انواع مختلفی دارد. آلودگی هوا به اضافه شدن سموم به هوای داخل و خارج از منزل یا محل زندگی و کار شما می گویند. مواد فیزیکی یا شیمیایی که وارد هوا می شوند باعث آلودگی هوا می شوند. زمانی آلودگی هوا اتفاق می افتد که هر نوع گازیا دود آلاینده ای وارد هوا میشود وزندگی گیاهان، حیوانات و انسان ها را به خطر بیفتد. آلودگی را می توان در دو بخش تقسیم کرد؛ آلودگی قابل مشاهده و آلودگی غیرقابل مشاهده، شامل هر آن چیزی که وارد هوا می شود و جان و سلامت جانداران را به خطر می اندازد میشود. زندگی تمام موجودات زنده به موادی بستگی دارد که در هوا وجود دارد؛ افزایش یا کاهش هر یک از این مواد برای ادامه ی حیات تهدید و یک خطر محسوب می شود. آلودگی هوا زمانی اتفاق می‌افتد که حجم زیادی ازمواد مضر از قبیل گازها وارد زمین شود و ضخامت لایه ازون به خاطر آلودگی هوا کمتر میشود.

دلایل ایجاد آلودگی هوا :

  • سوخت های فسیلی :

آلودگی تولید شده از ماشین ها، قطارها و هواپیماها دلیل عمده ی آلودگی هوا محسوب می شوند. دی اکسید کربن به همراه دی اکسید نیتروژن که از طریق فعالیت های طبیعی مانند آتش فشان و انسانی وارد طبیعت می شوند، دیگر آلاینده ی اصلی هوا به حساب می آیند.

  • فعالیت های داخل منزل :

مواد شوینده ی  و همچنین استفاده از رنگ، مواد شیمیایی و سمی را وارد هوا می کنند که آلودگی به همراه دارد. تا به حال دقت کرده اید که هنگام رنگ کردن بویی به مشام می رسد که نفس کشیدن را سخت می کند.

  • گاز خروجی از کارخانه ها : 

کارخانه های تولیدی و پتروشیمی ها مقدار زیادی گاز دی اکسید کربن، هیدروکربن، ترکیبات ارگانیک و شیمایی به هوا میفرستند که کیفیت هوا را کاهش می دهند و حتی منجر به آلودگی خاک نیز می شوند.

ایده تبدیل زباله به کوپن

اثرات بر روی انسان

در جهان سالیانه میلیون ها نفر در اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند که ۹۰ درصد آنان در کشورهای توسعه یافته هستند. در برخی کشورها تعداد افرادی که در اثر این عامل جان خود را از دست میدهند بیشتر ازکسانی است که در تصادفات رانندگی جان خود را از دست میدهند.. این مرگ و میر به‌طور خاص مربوط به آسم، تنگی نفس، سکته قلبی، و آلرژی‌های تنفسی است. معمولاً میزان آسیب بستگی به میزان قرار گرفتن در معرض این مواد شیمیایی دارد.


متخصصان معتقدند که موادی که از طریق هوای آلوده وارد محیط می‌شوند دارای ترکیباتی هستند که باعث نابودی بافت‌های مختلف بدن خواهد شد. این مواد از طریق ریه، پوست، مخاط چشم، گوش، بینی و دستگاه گوارش، وارد بدن شده و باعث تخریب سلول‌های بدن می‌شود. در واقع تجمع این مواد در بدن هنگام آلوده بودن هوا آن را اکسید می‌کند.


دوخت لباس از مواد بازیافتی ایده هنری و خلاقانه

آلاینده‌‌ها

آلاینده ماده‌ای درهوا است که میتواند برروی بدن انسان اثر منفی بگذارد. آلاینده میتواند طبیعی یا ساخته دست انسان باشد و به دو دسته تقسیم میشوند. آلاینده‌های اول معمولاً توسط فرایندها ساخته می‌شوند، مانند گازخارج شده از اگزوز موتورهای وسایل نقلیه یا گوگرد دی‌اکسید خارج شده از دودکش کارخانه‌ها وخاکستر تولید شده توسط آتشفشان. آلاینده‌های دوم مستقیماً منتشر نمی‌شوند،این آلاینده‌ها به این صورت شکل می‌گیرند که آلاینده‌های اولیه در هوا با سایر ترکیبات واکنش نشان می‌دهند.


مهم ترین آلاینده هایی که از طریق فعالیت های انسانی ایجاد میشود عبارتند از: کربن دی‌اکسید، کربن مونوکسید، اکسیدهای گوگرد، اکسیدهای نیتروژن، ترکیبات عالی فرار، ذرات معلق، کلروفلوئوروکربن‌ها، فلزات سمی مثل سرب و جیوه، ازون تروپوسفری ،آلودگی مواد پرتوزا، آمونیاک. 

جمع آوری پلاستیکهای اقیانوس ها با ایده طراحی ربات

پیشگیری

در بسیاری از کشورهای جهان اقداماتی برای کاهش آلودگی هوا انجام شده‌است. درحالی که دانشمندان آثار زیانبار آلودگی هوا را بر گیاهان، جانوران و زندگی انسانها مطالعه می‌کنند قوانینی را برای کنترل کاهش آلاینده‌ها تصویب کرده‌اند. قدم اول برای حل مشکل آلودگی هوا ارزیابی است. محققان آلودگی هوا را بررسی نموده و استانداردهایی را برای اندازه‌گیری نوع و مقدار آلاینده‌های خطرناک تعیین می‌کنند. بعد از آن باید حد مجاز آلاینده‌های هوا مشخص شود. در مرحله بعد می‌توان گام‌هایی برای کاهش آلودگی هوا برداشت. 


تنظیم مقرراتی برای فعالیت‌های انسانی به این هدف کمک میکند و بسیاری از کشورها برای میزان انتشارآلاینده‌های خودروها و صنایع، محدودیت‌هایی را اعمال کرده‌اند.آلودگی هوا در بینی و سینوس رسوب می‌کند و با تأثیر بر مخاط‌های بینی باعث ایجاد مشکلاتی برای افراد می‌شود. در این روزها که افراد در شهرها با آلودگی هوا سر و کار دارند بهتر است که بینی خود را چندین بار در روز شستشو دهند مخصوصا کسانی که عمل جراحی بینی انجام داده‌اند یا آلرژی دارند، این شستشو برای جلوگیری از تشدید مشکلات نقش اساسی دارد.

راه حل‌های فردی :

در روزهای بحرانی آلودگی هوا تا جای ممکن رفت ‌وآمد در محدوده‌های پرترافیک شهر اجتناب کنید. استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی نظیر اتوبوس، مترو و تاکسی را جایگزین خودروهای شخصی کنید. آلودگی هوا و ایده های مقابله

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

متن وارد نشده است

متن وارد نشده است

تا کنون نظری ثبت نشده!

شما اولین نفری باشید که به این ایده نظر می دهید.

مطالب مرتبط

مدیتیشن ایده جذاب زندگی سالم

تمرکز بر روی یک صدا، عبارت یا دعا، شئ، تصویر، آگاهی از خویشتن و نحوه تنفس را مدیتیشن گویند. هدف از این کار آگاهی از لحظه حال، رسیدن به آرامش، و کاهش استرس است. مدیتیشن موجب ارتقای شخصیت و رشد روحانی و معنوی می شود.

6 ۰ ۱۷۰۴

بازسازی و طراحی داخلی چیست؟

طراحی داخلی، نقشه کشی و ساخت و ساز فضاها به دست انسان، بخشی از طراحی محیطی بوده و ارتباط نزدیکی با معماری دارد. از اواسط قرن بیستم به نحوی از واژه دکوراتیو داخلی استفاده شد که تقریبا معنا خود را از دست داد بنابراین واژه های توصیفی بیشتری مورد استفاده قرار گرفته اند.

6 ۰ ۸۲۵

مدیتیشن ایده جذاب زندگی سالم

تمرکز بر روی یک صدا، عبارت یا دعا، شئ، تصویر، آگاهی از خویشتن و نحوه تنفس را مدیتیشن گویند. هدف از این کار آگاهی از لحظه حال، رسیدن به آرامش، و کاهش استرس است. مدیتیشن موجب ارتقای شخصیت و رشد روحانی و معنوی می شود.

6 ۰ ۱۷۰۴

انگیزه خرید مشتریان را بشناسید

انگیزش (motivation) از واژه لاتین mover گرفته شده که اساسا به معنای حرکت کردن است؛ بنابراین انگیزش فرایند هایی است که یک فرد را وادار به انجام کاری به طریقی مشخص می کند. اینکه رفتار مشخص چگونه آغاز می گردد، انرژی و جهت می گیرد و در نهایت متوقف می شود. انگیزش پایه و اساس تمامی فعالیت های انسان است.انگیزش خود از دو جز انرژی و جهت تشکیل شده است.

5 ۰ ۱۳۷۱