استارتاپ چیست و چطور یک استارتاپ موفق راه اندازی کنیم؟

  • 15 مهر 1398
  • 8 دقیقه
متفرقه
استارتاپ یک کسب و کار جدید است. کسب و کاری که عموماً حول محور تکنولوژی شکل گرفته است و پتانسیل رشد بالایی دارد.

تعریف و درک مفهوم استارتاپ

استارت آپ به پروژه‌هایی گفته می‌شود که در جریان آن، یک ایده به کمک تلاش یک گروه به تولید یک محصول می‌انجامد و زمینه برای فروش آن محصول فراهم می‌شود. در واقع، استارت آپ تمامی مراحل را به صورت آزمون و خطا و یادگیری اصول پایه آن انجام می‌دهد. ایده‌های موفق استارت آپی لزوماً بر روی کارهای علمی پیچیده کار نمی‌کنند؛ بلکه در تولید یک محصول و در فروش آن به مشتری، موفق‌تر از بقیه هستند. 

5 استارتاپ مطرح جهان که بهتر است در سال 2019 دنبالشان کنیم

تاریخچه استارتاپ 

شروع تاریخچه استارتاپ را میتوان با شروع تمدن در بین انسانها و خرید و فروش محصولات مختلف متصل کرد. اما آغاز استفاده از مفهوم استارت آپ به سال 1911 میلادی برمی‌گردد که با شرکت‌های Silicon Valley شروع شد. یکی از مهمترین محصولات این شرکت، International Business Machines است که بهIBM معروف بود. 


یکی دیگر از قدیمی‌ترین و موفق‌ترین استارت آپ های دنیا، شرکت اپل است که توسط استیو جابز راه‌اندازی شد و اما یکی دیگر از استارت آپ های معروف جهان که همه ما با آن درگیر هستیم، گوگل است که ایده آن در سال 1997 مطرح شد و در سال 1998 محصول خود را تولید کرد. امروزه می‌توان موتور جستجوی گوگل را به عنوان قویترین موتور جستجو در جهان معرفی کرد.

تاریخچه استارتاپ در ایران

دهه هفتاد شروع بمب استارتاپ های ایران بود جوانان با استعدادی که حتی نام استارتاپ به گوششان نخورده بود، در آن زمان اکوسیستمی راه انداختند که اکنون تبدیل به شرکت های غول پیکر شده و نیمی از درآمد کشور را به خود اختصاص داده اند.


سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و اسپانسر پروژه‌های نوپا مانند مرکز صنایع نوین مثالی خوب برای کسب و کارهایی هستند که از دهه 80 شروع به کار کردند، اما به دلیل در دسترس نبودن فضای مجازی به شکل امروزی، فقط زیرساخت های فضای استارتاپی را تشکیل دادند و راه را برای کسب و کارهای جدید باز کردند. اولین استارتاپ در ایران مختص به فناوری اطلاعات و مخابرات بود که بین دهه 70 تا 80 شکل گرفت. اما این تازه شروع کار بود و سال 90 اکوسیستم استارت آپ در ایران راه خود را پیدا کرد.


در اوایل سال90 اهداف مشخص نبود و در این بین شکست های زیادی محتمل شدند. بعدها شتاب دهنده ها برای افراد استارت آپی شکل گرفت. ولی برخی مانند برادران محمدی و آپارات نیز به شکل خصوصی رشد کردند و از شتاب دهنده ها استفاده نکردند. این افراد کسانی بودند که نقشه راه خود را چیدند و شعار هر ایرانی یک شتاب دهنده را نادیده گرفتند و راه اندازی کسب و کار خود را در اولویت قرار دادند.

چند دلیل شکست در تاریخ استارتاپ ایران

  • کسانی که به کسب و کارهای اینترنتی اعتقادی ندارند.
  • آنهایی که به مطالعه و یادگیری مطالب جدید اهمیت نمی دهند.
  • افراد سنتی با تفکرات قدیمی که کسب و کار امروزی راه می اندازند.

چرا راه اندازی استارت آپ جذاب است؟

تازه بودن، منحصر به فرد بودن، دیده شدن، امتیازات دولتی برای استارت آپ ها، جنبه‌های روانی و تمایل رسیدن به موفقیت از صفر تا صد از اصلی‌ترین دلایلی هستند که بیشتر افراد به راه اندازی یک کسب‌و‌کار جدید و استارت آپ متمایلند.

استارتاپ های برتر 2019 کدامند؟

چگونه یک استارتاپ راه‌اندازی کنیم؟

شما برای راه اندازی یک استارتاپ موفق به ۳ چیز احتیاج دارید: ایده‌ی ساختن محصولی که مشتری‌ها واقعا به آن علاقه داشته باشند، پیدا کردن یک ‌بنیان‌گذار و کم کردن هزینه‌ها تا جای ممکن. درواقع افراد به یک ایده‌ی خاص و عالی برای شروع کردن استارتاپ خود نیازی ندارند کافی است تکنولوژی جدیدی به کاربران معرفی کنند که در حال حاضر از آن استفاده نمیکنند. 

  • به این توجه کنید که دنیا چه چیزی لازم دارد.
  • تحقیق کنید و ایده هایتان را یادداشت کنید.
  • یک نمونه اولیه بسازید.
  • نمونه اولیه را به افراد زیادی نشان دهید.
  • دوباره تکرار کنید
  • یک هم بنیان گذار پیدا کنید.
  • کسب و کار خود را به ثبت برسانید.
  • به دنبال یک سرمایه گذار باشید و ایده خود را تولید کنید.
  • با کاربران همراه باشید
  • دوباره راه اندازی کنید.
  • کار خود را به 1000 نفر نشان دهید
  • رشد کنید و به موفقیت برسید.

تفاوت استارت آپ ها با کسب‌و‌کارهای سنتی

  • استارتاپ به صورت مرحله ای رشد میکند و به نتیجه میرسد اما کسب و کارهای سنتی سرمایه اولیه تامین میشود و بلافاصله مراحل فروش آن نیز آغاز می‌شود.
  • استارتاپ ها بر اساس مبانی علمی توسعه می‌یابند و نکته مهمی که درمورد استارتاپ‌ها وجود دارد این است که پیشرفت آنها بر مبنای اصول علمی انجام می‌گیرد. این در حالی است که در کسب‌ و‌کار سنتی، می‌توانید تمامی مراحل کار را یاد بگیرید و وارد بازار کار شوید.

انواع استارتاپ

  • استارتاپ های موفق در سبک زندگی
  • استارتاپ های کوچک یا مشاغل خانگی
  • استارتاپ های کوچک وابسته به شرکتهای بزرگ
  • استارتاپ های مقیاس پذیر
  • استارتاپ های فعال در زمینه شبکه های اجتماعی 

استارتاپ چیست و چطور یک استارتاپ موفق راه اندازی کنیم؟

چه چیزهایی در موفقیت مفهوم استارت آپ نقش دارند؟

  • بنیانگذاران :

رهبر یک تیم می‌تواند در فرصت‌های مختلف کمک کند و شرایط را برای موفقیت به وجود بیاورد. یک  سرپرست تصمیمات مهمی را میگیرد، تفکردیگران را مورد بررسی قرار می‌دهد و شرایطی را به وجود می‌آورد که گروه به سمت یک هدف خاص حرکت کند. یک سرپرست ناموفق ممکن است روند تصمیم‌گیری در یک گروه را به خطر بیاندازد و حتی روحیه گروه خود را از بین ببرد یا سرپرست مناسب می‌تواند به تصمیم‌گیری‌های مؤثر برای اطمینان از راه اندازی کسب‌و‌کار موفق کمک کند.

  • تیم : 

استارتاپ ینی تیمی که به دنبال یک هدف مشخص هستند. به یاد داشته باشید که در روند رشد یک کسب‌و‌کار، هیچ وقت رشد بیش از حد سریع یا بیش از حد کند وجود ندارد و این اعضای تیم هستند که با توجه به نقشه راه، به مسیر حرکت و موفقیت آن کمک می‌کنند.

  • محصول استارتاپ :

گاهی ممکن است افراد به این نتیجه برسند که تولید یک محصول می‌تواند به جامعه کمک کند، اما اگر این محصول از طرف جامعه پذیرفته نشود، باید خود را برای شکست آماده کنند. به همین دلیل است که پس از ایده پردازی، باید به مطالعه و تعیین نقشه بپردازید تا ببینید که عکس العمل جامعه چیست .

  • بازاریابی :

مهم ترین بخش این مرحله بازاریابی است و نحوه شناساندن و رساندن محصول به مشتری بسیار هم است و افراد باید مهارت کافی برای این کار را داشته باشند.

استارتاپ چیست


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

متن وارد نشده است

متن وارد نشده است

تا کنون نظری ثبت نشده!

شما اولین نفری باشید که به این ایده نظر می دهید.

مطالب مرتبط

خلاصه ای از فناوری بلاک چین

بلاک چین به زبان ساده

15 ۰ ۳۲۱۱

ایده های عالی برای موفقیت افرادی که دورکاری می کنند

پیشرفت سریع تکنولوژی و فناوری اگرچه باعث بیکاری بسیاری از اقشار جامعه شده، اما فرصت‌های زیادی برای برخی دیگر به وجود آورده است تا به کارهای نوین و خلاقانه‌تری روی بیاورند. از جمله کارهایی که طی چند دهه اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است، کسب و کارهای اینترنتی هستند.این مشاغل به افراد خدمات مختلفی ارائه می‌دهد، از جمله اطلاع‌ رسانی و اخبار، فروشگاه‌های آنلاین، سایت‌هایی جهت دانلود رسانه هرکدام از این بخش‌ها نیز به بخش‌های کوچک‌ تر تقسیم می‌شوند و در نهایت همه‌ این شاخه‌ها به یکدیگر متصل هستند.

8 ۰ ۱۴۹۴

بهترین مشاغل گردشگری و جهانگردی در میان کسب و کار های مرتبط کدامند؟

برترین ایده های شغلی و کسب و کارهای حوزه گردشگری برای افرادی که عاشق مسافرت و گردش هستند.

6 ۰ ۱۲۴۹

عواملی که نمیگذارند شما ثروتمند شوید

در بسیاری از مواقع اندوخته شدن ثروت تنها در عرض یک شب رخ نمی افتد. به همین دلیل نیز باید و نبایدهایی در این ارتباط وجود دارند که توسط افرادی که این روند را پیموده اند توصیه می شوند. در شرایط اجتماعی، اقتصادی، خانوادگی و محیطی افراد با هم تفاوت های فراوانی وجود دارد با این حال نمی توان این موارد را بهانه ای برای عدم دستیابی به ثروت دانست.

6 ۰ ۱۰۲۴