لجستیک چیست و وظایف مدیر لجستیک

  • 10 دی 1398
  • 6 دقیقه
متفرقه
لجستیک در ابتدا یک اصطلاح نظامی بود که برای ارجاع به چگونگی گرفتن پرسنل نظامی، انتقال تجهیزات، انبار کردن تجهیزات و تدارکات، استفاده می شد. این واژه در حال حاضر از واژه های کسب و کار است. از لجستیک در زبان فارسی به عنوان تدارکات و یا مدیریت حمل و نقل نیز یاد می‌شود.

لجستیک چیست؟

لجستیک یک فرایند کلی مدیریتی است که مشخص می‌کند مواد و منابع چگونه تهیه، انبار و به مقصد نهایی ارسال می شوند. مدیریت لجستیک شامل شناسایی توزیع کنندگان و تامین کنندگان و قابلیت دسترسی به هر یک از آنان می باشد.

به طور خلاصه هدف مدیریت لجستیک داشتن میزان مناسبی از ورودی در زمان صحیح و رساندن آن به مکان مناسب و تحویل آن به مشتری است. یک سیستم تدارکات مناسب از تحویل به موقع سفارش هر مشتری اطمینان حاصل می کند و تضمین می کند که به سرعت از یک بخش به بخش بعدی حرکت کنند. در عصر مدرن پیجیدگی فرایند لجستیکی به تولید نرم افزارهای مدیریت لجستیک و شکل گیری شرکت های متخصص در زمینه حمل و نقل و تدارکات انجامیده است.

لجستیک چیست؟

مدیریت زنجیره تامین چیست؟

مدیریت لجستیک بخشی از مدیریت زنجیره تامین می باشد که وظیفه برنامه ریزی ، اجرا ، کنترل بهره وری، کارایی ، ارسال و انبارش کالا و اطلاعات مرتبط با آنها را بر اساس در نظر گرفتن نیازمندیهای مشتری بر عهده دارد .

مدیریت پروژه لجستیک بر پایه دانش، مهارت ها، ابزار و تکنیک های فعالیت های پروژه به منظور دستیابی به هدف بهبود و فراهم نمودن راه حل های بهینه سازی قابل روئیت، استوار است .

وظایف مدیر لجستیک

مدیر لجستیک مسئولیت های اولیه ای شامل نظارت و مدیریت موجودی است که به وسیله سازماندهی و انبارش کافی موجودی صورت می گیرد. یک مدیر لجستیک جنبه های فرایند حمل و نقل و تدارکات را هماهنگ با مراحل حرکت موجودی و منابع در طول زنجیره تامین برنامه ریزی می کند. مدیریت لجستیک با پرسنل اختصاصی و تمام وقت می تواند منجر به بهبود دسترسی به محصول و اجرای سیستم لجستیک شود.

یک واحد مدیریت لجستیک مسولیت های زیر را بر عهده دارد:

  • مدیریت اطلاعات لجستیک
  • سنجش
  • ارزیابی
  • نظارت
  • طراحی سیستم، اجرا و آموزش
  • هماهنگی و همکاری

منافع بکارگیری دانش مدیریت لجستیک

  1. بهره ‌وری بالاتر
  2. موعدهای تحویل کوتاه تر
  3. سود بالاتر
  4. رعایت حقوق مشتری
  5. وجود موجودی‌ها به مقدار صحیح
  6. کاهش هزینه‌‌ها
  7. افزایش خدمت دهی به مصرف‌کنندگان
  8. ایجاد مزیتهای رقابتی
  9. تعامل نزدیکتر با تامین کنندگان

برندسازی چیست؟


انواع لجستیک

به دو دسته اصلی درون سوی و برون سوی تقسیم می‌شود. یکی از مهم‌ترین فرآیند‌های زنجیره تأمین مربوط به لجستیک درون سوی می‌باشد. زیر شاخه های دیگری نیز برای آن وجود دارد که عبارتند از:

لجستیک معکوس

این دسته روندی برعکس را طی می کند. لجستیک معکوس متمرکز بر بازگشت کالا از مقصد به انبار یا نقطه مبدأ می‌باشد. به عبارتی لجستیک معکوس فرآیند برنامه‌ریزی، اجرا و کنترل جابجایی کالا است و با هدف پس گرفتن کالا صورت می‌پذیرد.

مدیریت بحران و اصول آن


لجستیک سبز

در لجستیک سبز تلاش‌هایی برای  کاهش اثرات محیط زیستی فرآیند‌های حمل و نقل انجام می‌گیرد. مواردی مانند بهینه‌سازی راه‌ها، بهره‌مندی بیشتر از حمل و نقل هوایی و عدم استفاده از وسایل نقلیه دودزا در لجستیک سبزوجود دارد.

لجستیک تولید

این زیرشاخه از صنعت بیشتر به بهینه‌سازی فرآیند تولید کالا مربوط می‌شود. هدف اصلی این است که هر یک از دستگاه‌ها در زمان مناسب محصول مناسب را با کیفیت مناسب دریافت کنند.

لجستیک توزیع

زمانی که تولید به پایان می‌رسد و سفارش مشتری ثبت می‌شود، عملیات پردازش و تحویل به مشتری را لجستیک توزیع می گویند. دراین نوع لجستیک باید تعادل میان این دو را برقرار باشد.

لجستیک اضطراری 

این لجستیک در کمپانی‌های فعال در صنعت حمل و نقل و زنجیره تأمین به کار می‌رود. اگر به هر دلیلی در فرآیند تولید کالا تأخیری رخ دهد نیاز است تا سیستم با سرعت بیشتری کالا را در طول زنجیره منتقل کند.

لجستیک کسب و کار 

زمانی که مشتری کالایی را از یک فروشگاه خرید می‌کند لجستیک کسب و کارمیباشد. در واقع رساندن کالای درست، در زمان درست، در مکان درست، به تعداد درست، با قیمت درست و به مشتری درست میباشد.

مدیریت لجستیک

موانع توسعه لجستیک و مدیریت زنجیره‏ های تامین در کشور

  • زیرساخت‌ های ناکافی
  • زیرساخت های مخابراتی ناکافی
  • وسایل حمل‌ و نقل فرسوده و ناکافی
  • انبارهای ناکافی
  • چالش‌ های اقتصادی
  • بازار کوچک داخلی و کمبود اطلاعات در بازار
  • چالش‌ های مدیریتی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

متن وارد نشده است

متن وارد نشده است

تا کنون نظری ثبت نشده!

شما اولین نفری باشید که به این ایده نظر می دهید.

مطالب مرتبط

آشنایی با نرم افزارهای گرافیکی شرکت Adobe

یک شرکت آمریکایی سازنده نرم‌افزارهای کامپیوتری است. عمده فعالیت این شرکت در تولید نرم‌افزارهای طراحی و گرافیک است. آدوبی بیشتر به خاطر نرم‌افزار ویرایش تصویر فتوشاپ و نرم‌افزار سند قابل حمل پی‌دی‌اف و آدوبی کریتیو سوئیت مشهور است.

5 ۰ ۱۰۳۶

مدیریت بحران و اصول آن

بحران در حقیقت یک فشار روانی و اجتماعی بزرگ است که باعث در هم شکسته شدن واکنش های اجتماعی می شود و با آسیب‌های جانی و مالی، تهدیدها، خطر همراه است. حادثه‌ای که به طور طبیعی یا توسط انسان به وجود می‌آید که جهت بر طرف کردن آن نیاز به اقدامات اساسی میباشد. بحران یک وضعیت اضطراری است و موجب تغییر رفتار میشود.

5 ۰ ۸۷۶

هوش مصنوعی چیست و چه کاربردی دارد؟

امروزه هوش مصنوعی همه جا حاضر است!

3 ۰ ۱۳۰۱

بهترین مشاغل گردشگری و جهانگردی در میان کسب و کار های مرتبط کدامند؟

برترین ایده های شغلی و کسب و کارهای حوزه گردشگری برای افرادی که عاشق مسافرت و گردش هستند.

6 ۰ ۱۲۲۴