تاریخچه شب یلدا و آداب و رسوم آن

  • 23 آذر 1398
  • 5 دقیقه
متفرقه
شب یَلدا یکی ازقدیمی ترین جشن‌های ایرانی است. این شب به بلندترین شب سال معروف است. نام ديگر این شب «چِلّه» ميباشد، زیرا برگزاری این جشن، یک آیین ایرانی ‌است. خانواده‌های ایرانی در این شب انواع میوه‌ها و رایج‌تر از همه هندوانه و انار را مهیا و دور هم سرو می‌کنند. یلدا به تولد معنی شده است. واژه یلدا به طور دقیق مشخص نیست که چه زمانی به زبان فارسی وارد شده است. آخرین شب پاییز که دراز ترین شب سال به حساب می آید با نام شب یلدا جایگاه ویژه ای در میان ایرانیان کسب کرده است و مردم ایران تا سپیده دم در کنار یکدیگر این شب دراز را به خوشی سپری می کنند.

جشن یلدا امروزه توسط ایرانیان با شب نشینی خانواده در کنار یکدیگر برگزار می شود خوردن هندوانه ، آجیل و انار و شیرینی و میوه های مختلف از سنتهای این شب می باشد. برای جشن گرفتن سفره‌ای پهن می‌شود که به آن سفره یلدا می‌گویند و با انواع خشکبار، انار دان شده یا هندوانه تزئین می‌شود. انار و هندوانه مهم‌ترین میوه های شب یلدا هستند.

فال حافظ و شاهنامه خوانی در شب یلدا :

شاهنامه خوانی از دیگر رسوم ایران در این شب است و بخش جدایی ناپذیر شب یلداست. در این شب خانواده دیوان حافظ میخوانند و در مجموع این‌ها آدابی هستند که از فرهنگ باستانی در میان مردم باقی مانده است.

چیدمان سفره شب یلدا :

چیدن سفره شب یلدا با انواع خوراکی ها یکی از آیین های این شب می باشد که شامل آجیل و میوه هایی همچون انار و هندوانه و دیگر تنقلات داخل آن قرار می دهند. در دوران گذشته سفره ای پهن می شده است و از میوه های خاص و آجیل استفاده میشده است.

میوه های مخصوص شب یلدا :

اصلی ترین میوه شب یلدا انار می باشد. انار از دوران بسیار قدیمی دارای جایگاه ویژه ای در میان ادیان بزرگ جهان دارد. انار در دین زرتشتی از مقدسات محسوب می شود و در مراسم دینی زرتشتیان از شاخه ها و میوه آن بکار می رود.

هندوانه هم همانند انار یکی از خاص ترین میوه های شب یلدا است البته از سایر میوه ها و مرکبات همچون پرتقال، سیب، خرمالو، گلابی و یا حتی  لبو هم می توان استفاده کرد. 

میوه های یلدا

 شب یلدایی برای تازه عروس ها 

تازه عروس ها شب یلدا را یکی از خاص ترین شب ها می دانند چرا که در این شب مراسم جذابی برای عروس خانم ها برگزار می شود در این شب هدایایی زیبا از طرف خانواده داماد به تازه عروس ها داده می شود و به منظور میهمانی به خانه عروس می روند و خانواده عروس نیز آماده پذیرایی از خانواده داماد می شوند. آیین شب یلدا به همان شیوه قدیمی در شهرستان ها برگزار می شود ولی شب یلدایی عروس در شهر های بزرگ متفاوت تر از شهرستان ها می باشد و به شکل قدیم نیست ولی خانواده هایی هستند که این رسم زیبا را بجا می آورند.


ایده‌های خلاقانه شب یلدا

 هدایای شب یلدایی عروس

خرید هدایا از اهمیت بالایی برخوردار است و تزیین این هدایا بسیار نکته مهمی است چرا که هرچقدر سلیقه در چیدمان این هدایا به کار رفته باشد به همان میزان محبت بین دو خانواده را نشان می دهد. اگر از آن دسته افرادی هستید که مشغله زیادی دارید و از طرفی تا به حال تجربه چنین کاری را ندارید هیچ نگران نباشید و این کار را به کسانی که با تجربه هستند بسپارید.


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

متن وارد نشده است

متن وارد نشده است

تا کنون نظری ثبت نشده!

شما اولین نفری باشید که به این ایده نظر می دهید.

مطالب مرتبط

برندسازی چیست؟

برندینگ ایجاد ذهنیت مثبت در ذهن مخاطب است؛ به عبارت دیگر، برندینگ فرآیندی است که از طریق ایجاد و شکل دادن به برند در ذهن مشتریان، به شرکت، محصولات یا خدمات آن معنا می‌دهد. برندینگ یک استراتژی است که شرکت‌های مختلف آن را با هدف کمک به مردم در جهت شناسایی سریع محصولات و سازمان خود و دادن دلیلی به آن‌ها برای انتخاب محصولشان در رقابت با رقبا تدوین می‌کنند.

5 ۰ ۱۳۹۹

5 استارتاپ مطرح جهان که بهتر است در سال 2019 دنبالشان کنیم

از میان هزاران استارتاپ حوزه هوش مصنوعی و در حال شکل گیری بهترین های آن ها کدامند و چطور بفهمیم کدام استارتاپ ها تا پایان سال 2019 رشد خواهند کرد؟

5 ۰ ۱۳۰۹

7 Ways Flowers Can Improve Your Mental Health and Well-being

Flowers can influence people in a lot of ways. They are not mere decorative features that we put inside and around our homes nor are they only a form of a gift that we give to a bellowed person. Flowers have a much larger role and the ability to influence us on a much deeper.

6 ۰ ۷۰۸

پنج اصطلاح استارتاپی که باید بشناسیم

استارتاپ به یک شرکت یا کسب‌ و کار گفته می‌ شود که در نتیجه کار آفرینی ایجاد شده‌ است و در جهت تولید و رفع یک نیاز در بازار شکل گرفته‌ است. این شرکت‌ ها معمولا مبتنی بر ایده‌ هایی ریسک‌ پذیر هستند

6 ۰ ۹۰۴