گیمیفیکیشن چیست و چه کاربردی دارد؟

  • 26 دی 1398
  • 9 دقیقه
متفرقه
گیمیفیکیشن یا بازی سازی که گاهی هم به بازی آفرینی ترجمه می‌شود از جمله زیر مجموعه‌های دانش طراحی برای تغییر رفتار یا Behavioral Designاست که طی سال‌های اخیر، در فضای دانشگاهی و نیز محیط کسب و کار مورد توجه بیشتری قرار گرفته است. گیمیفیکیشن یا بازی سازی، هنر تعبیه کردن مکانیزم های بازی در فضاهایی است که به صورت پیش‌فرض برای بازی طراحی نشده‌اند.

آشنایی با مفهوم بازی و ریشه‌های شکل‌گیری آن

در تمدن مصر و تمدن‌های مجاور آن که رفاه نسبتاً بالایی داشتند، وقت و توان زیادی صرف کارهای لوکس و تجملی می‌شد. کارهایی که مستقیماً با امرار معاش در ارتباط نبودند و تفریح و لذت و تجربه‌های شیرین را برای مردم به ارمغان می‌آوردند.

در گذشته‌های دور، انسانها بخشی از وقت روزانه‌ی خود را برای کار و بخشی دیگری را برای بازی و تفریح و استراحت در نظر می‌گرفتند. اما به تدریج سهم کار و فعالیت‌های اقتصادی در زندگی روزانه‌ی ما به حدی زیاد شد که فرصت کمتری برای بازی و تفریح باقی ماند از سوی دیگر، نیاز به بازی چنان جدی بود که نمی‌شد و نمی‌شود آن را از برنامه روزمره‌ی انسان‌ها حذف کرد.

گیمیفیکیشن

شاید به همین علت، امروز انسانها ترجیح می‌دهند بازی و تفریح را هم به صورت در هم تنیده با فعالیت‌های روزمره‌ی خود، تجربه کنند و هر جا که کارها و فعالیت‌هایشان با بازی گره می‌خورد، عموماً اشتیاق بیشتری از خود نشان می‌دهند.

 آشنایی با انگیزاننده‌های انسان‌ها در بازی‌ها

بحث انگیزه‌ها و انگیزاننده‌های انسان‌ها برای بازی و سرگرمی، بسیار عمیق و گسترده است. هر چه در زمینه‌ی انگیزش و انگیزاننده‌های انسانی بخوانید و بیاموزید و به کار بگیرید، مهارت و تخصص شما در بازی سازی افزایش خواهد یافت و نتایج ملموس‌تری را مشاهده خواهید کرد.

گیمیفیکیشن در دنیای دیجیتال

مشهورترین و شناخته‌شده‌ترین نمونه های گیمیفیکیشن در فضای دیجیتال هستند.

شبکه های اجتماعی به علت فراگیر بودن، یکی از بهترین نمونه های گیمیفیکیشن دیجیتال هستند:

  • کسانی که در اینستاگرام پستی منتشر می‌کنند، بارها و بارها به اکانت خود سر می‌زنند و تعداد لایک‌ها و کامنت‌ها را نگاه می‌کنند.
  • فعالان فیس بوک و توییتر و شبکه های اجتماعی مشابه، دائماً در انتظار هستند تا دیگران، پست‌های آن‌ها را Share کنند و به اشتراک بگذارند.
  • یک بررسی ساده نشان می‌دهد که بخش قابل توجهی از کاربران شبکه‌های اجتماعی، نه به خاطر انتشار محتوا، بلکه به خاطر پیگیری اثرات و نتایج محتوای منتشر شده، به این شبکه‌ها سر می‌زنند.

گیمیفیکیشن کاربردهای گوناگونی دارد، اما بیشترین کاربرد آن در ایران در مارکتینگ و تبلیغات است. گیمیفیکیشن یعنی از تمام ویژگی‌هایی که بازی‌ را برای آدم‌ها جذاب می‌کنند، در جاهای دیگر استفاده کنیم. ویژگی‌هایی مثل قواعد بازی، بردن و باختن، امتیاز کسب کردن و بسیاری موارد دیگر.

گیمیفیکیشن در دنیای دیجیتال

 4اصل اساسی تمام بازی‌های جهان

عوامل متغیری بر بازی‌های جهان حکم فرما هستند، اما در تمام بازی‌ها 4 اصل اساسی جریان دارد :

  • تمام بازی‌ها "قانون" دارند

هر نوع بازی که بخواهید به آن فکر کنید، شامل یک سری قوانین و محدودیت‌‌ها استهر کاری که در بازی خارج از قوانین آن انجام شود، دیگر جزو آن بازی نخواهد بود. قوانین هستند که به یک بازی  معنا می‌بخشند. البته که قوانین بازی مثل قوانین حکومتی نیستند که برای همه لازم‌الاجرا باشند؛ بازی کردن کاری کاملا انتخابی است و کسی که وارد آن می‌شود خودش تصمیم گرفته که به آن قوانین پایبند باشد. جایی که زور هست، دیگر چیزی به نام بازی وجود ندارد.

استعدادیابی چیست؟

گیمیفیکیشن

  • هر بازی‌ای به یک "هدف" ایجاد شده

همه بازی‌ها در نهایت هدفی را دنبال می‌کنند که معمولا بردن بازی است. در واقع، دو راه کلی برای رسیدن به این هدف وجود دارد:

  • شرط مورد نیاز برای بردن بازی
  • استراتژی مورد نیاز برای بردن بازی
  • شانس و تنوع در تمام بازی‌ها وجود دارد

ویژگی یک بازی این است که روند و نتیجه نهایی آن هر بار با دفعه پیش متفاوت است. هر چند بار هم بازی کرده‌ باشید، باز هم از ابتدا نمی‌توانید مطمئن باشید که چه اتفاقاتی در راه است و چه کسی برنده نهایی خواهد بود. در هر بازی مقداری قانون و مقداری هم شانس وجود دارد و این است که به بازی‌ هیجان و جذابیت می‌دهد.

  • بازی بدون رقابت معنا ندارد

در هر بازی رقابت وجود دارد. برنده و بازنده داریم. حتی اگر بازی گروهی باشد و افرادی با هم برای رسیدن به هدفی تلاش کنند، باز هم دارند با یک چالش یا یک موقعیت دشوار دست و پنجه نرم می‌کنند. رقابت نیاز به سیستمی دارد که در آن بتوان نتایج را با هم مقایسه و برنده و بازنده را تعیین کرد.

بازی کاری

پردازش ابری چیست؟ هر آنچه باید در مورد پردازش ابری بدانید.

بازی کاری در چه زمینه‌هایی کاربرد دارد؟

گیمیفیکیشن وارد جنبه‌های فراوانی از زندگی ما شده است. استفاده از بازی‌ کاری در فرم‌های گوناگون کسب و کار از جمله بازاریابی، آموزش، استخدام و حتی سیاست هم مرسوم است. 

بالابردن انگیزه افراد و میزان بازده در محیط‌های کاری

پیاده سازی گیمیفیکیشن در محل کار به معنی بازی کردن سر کار نیست. بازی کاری و بازی کردن دو مفهوم جدا هستند. هدف اصلی از بازی کاری در محل کار، ایجاد انگیزه برای رقابت، یادگیری، پیشرفت و انجام بهتر و سریع‌تر کار است.

تعریف کاریزما چیست؟ به چه کسانی کاریزماتیک می‌گوییم؟حتما این به این مطلب هم سربزنید: تعریف کاریزما چیست؟ به چه کسانی کاریزماتیک می‌گوییم؟
کاریزما نوعی ویژگی و خصوصیت است که برخی افراد دارند. کسانی که ما به آنها افراد کاریزماتیک می‌گویی. کسانی ویژگی کاریزماتیک بودن را دارند، در ارتباط با دیگران چه در تعامل‌های عادی روزمره و چه به عنوان یک الگو و فرد الهام‌بخش، در لایه‌های عمیق احساسی بر روی دیگران تاثیر می‌گذارند

گیمیفیکیشن در مارکتینگ

در بازاریابی، گیمیفیکیشن راهی است برای استفاده از این احساسات مثبت مشتریان برای فروش محصول یا خدمتی به آنها. علاوه بر این، این کار احتمالا باعث خواهد شد که کاربر این حس خوب را با دوستانش به اشتراک گذاشته و آنها نیز به جمع مشتریان شما اضافه شوند.

استفاده از بازی کاری کمک می‌کند که افراد زمان بیشتری را در وبسایت یا اپلیکیشن شما سپری کنند و همین هم احتمال خرید کردن آن افراد از شما را بالا خواهد برد.

گیمیفیکیشن در مارکتینگ

چگونه گیمیفیکیشن را در استراتژی بازاریابی خود پیاده کنیم؟

  • از نوعی سیستم امتیاز دهی برای افزایش ارتباط با مشتری و بیشتر دیده شدن برند استفاده کنید 
  • برای بدست آوردن مخاطبان بیشتر، به آنها جایزه بدهید.
  • به افراد حق انتخاب بدهید.
  • به مخاطبان‌تان اجازه دهید که مرحله به مرحله پیشرفت کنند.
  • برای کاربران نوعی "حداقل امتیاز لازم" تعریف کنید.
  • از گردونه‌های شانس استفاده کنید.
  • به کاربران امکان "به اشتراک‌گذاری" بدهید.
  • از کاربران بخواهید محتوای خود را در اختیار شما بگذارند

استفاده از گیمیفیکیشن چه فایده‌هایی دارد؟

گیمیفیکیشن باعث افزایش تمایل افراد به رقابت و کسب موفقیت می‌شود. همه ما از بازی کردن لذت می‌بریم چون این کار باعث ترشح هورمون شادی آور اندورفین در مغز ما می‌شود. استفاده از المان‌های بازی هم عینا چنین تاثیری در بدن ما می‌گذارند.

عملکرد بهتر و سریع‌تر

عملکرد بهتر و سریع‌تر

استفاده صحیح از بازی‌کاری در آموزش، آن را برای افراد جذاب‌تر کرده و همین به افزایش سرعت و کیفیت کار می‌انجامد. وارد کردن المان‌های بازی در قسمت آموزش کار با سایت، اپلیکیشن یا حتی خودِ یک بازی، یکی از موثرترین راه‌های آموزش کار به کاربران است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

متن وارد نشده است

متن وارد نشده است

تا کنون نظری ثبت نشده!

شما اولین نفری باشید که به این ایده نظر می دهید.

مطالب مرتبط

انواع کسب‌ و کارهای اینترنتی

راه ‌اندازی یک کسب ‌وکار جدید بر پایهٔ دانشی که به‌ صورت علمی آن را در دانشگاه آموخته‌ایم و یا آن را بعد از صرف زمان طولانی به‌صورت تجربه فراگرفته‌ایم، علاوه بر هزینه‌های بالایی که به‌منظور تهیهٔ مکان و ابزارهای موردنیاز باید متحمل شویم دارای ریسک بسیار بالایی ازنظر بازگشت سرمایه و رسیدن به مرحلهٔ سوددهی هم هست.

5 ۰ ۱۲۲۵

مدیریت تغییر چیست؟

مدیریت تغییر اصطلاح کلی است که در هنگام ایجاد تغییر سازمانی، برای همه روش های آماده سازی و حمایت از افراد، تیم ها و سازمان ها به کار می رود.

6 ۰ ۱۲۳۵

کارآفرینی چیست و کارآفرین چه میکند؟

کارآفرینی یک تفکر و اندیشه قابل پرورش است . جوهر اصلی کارآفرینی، خلاقیت و نوآوری است . نوآوری می تواند به عنوان یک رشته علمی، در فرصت های مختلف تجربه شود. این فرصت ها قابل دسته بندی هستند. کارآفرینی مفهومی است که تاکنون از دیدگاههای مختلف مورد بررسی قرار گرفته است . چهار دلیل مهم برای توجه به مقوله کارآفرینی تولید، ثروت، توسعه فناوری ورقابت پذیری در بازار است.

6 ۰ ۱۱۷۷

گیمیفیکیشن چیست و چه کاربردی دارد؟

گیمیفیکیشن یا بازی سازی که گاهی هم به بازی آفرینی ترجمه می‌شود از جمله زیر مجموعه‌های دانش طراحی برای تغییر رفتار یا Behavioral Designاست که طی سال‌های اخیر، در فضای دانشگاهی و نیز محیط کسب و کار مورد توجه بیشتری قرار گرفته است. گیمیفیکیشن یا بازی سازی، هنر تعبیه کردن مکانیزم های بازی در فضاهایی است که به صورت پیش‌فرض برای بازی طراحی نشده‌اند.

9 ۰ ۱۰۰۴