تفکر استراتژیک چیست؟

  • 17 دی 1398
  • 6 دقیقه
متفرقه
با افزایش مشکلات سازمان ها، نیاز به ارائه راه حل های بهتر و استفاده از ابزارهای قدرتمند تر از برنامه ¬ریزی استراتژیک ، لازم است چرا که مدیران با تفکر استراتژیک با فهم و درک بهتر از برنامه استراتژیک، عملکرد مؤثرتری خواهند داشت. می -توان گفت تفکر استراتژیک به عنوان مکملی برای برنامه ¬ریزی استراتژیک، رویکرد مناسب “راهبری” سازمان شمرده می¬ شود و می ¬تواند در جهت مقابله سیستماتیک با معضلات، درک فرصت ها، تخصیص بهینه منابع کمیاب و دستیابی به نتایج مورد نظر کمک نماید.

تفکر استراتژیک

برنامه ریزی استراتژیک ، مجموعه ای از تئوری هایی است که به همراه ابزارها و تکنیک های تکمیلی برای کمک به مدیران، برنامه ریزی و اقدام استراتژیک طراحی شده اند. نارسایی های برنامه ریزی استراتژیک و ضرورت های جدید ناشی از تغییرات محیطی باعث گردید که جهت تکمیل روش های سنتی، مفاهیم و نکات جدیدی نیز مطرح شود. 


چرا که برنامه ریزی استراتژیک ، برنامه ای الزاماً قابل اجرا نبوده و در گذر زمان، دستخوش تغییرات می شود و در برخی موارد به جای حل مشکل سازمان، فقط باعث تسکین آن شده و با از بین رفتن اثر خود منجر به ایجاد مشکلاتی بزرگتر می گردد. به نظر می رسد لازمه تدوین و پیاده سازی برنامه استراتژیک در سازمان وجود تفکر استراتژیک در مدیران تدوین کننده برنامه است.

تفکر استراتژیک

تفکر استراتژیک چیست؟

یکی از اصطلاحات جدید در دنیای استراتژی ،  تفکر استراتژیک است. مبنای برنامه­ ریزی استراتژیک ، پیش بینی فرصت ها و تهدیدات آینده است و در جایی که بین پیش بینی در زمان برنامه ریزی و واقعیت در زمان اجرا تفاوت زیادی وجود داشته باشد، اثر بخشی آن از بین می­ رود.  


برنامه ریزی استراتژیک به محیطی با ثبات و پایدار، عوامل محیطی در تعادل با تغییرات پیوسته، کنش و واکنش قابل فهم و قابل پیش بینی نیاز دارد. شرایط محیط امروز کسب و کار برای برنامه ­ریزی استراتژیک مناسب نیست.

تفکر استراتژیک برای چه کسانی است؟

افراد پیش از هر کاری، باید ذهنیت خود را تغییر دهند. بسیاری از مردم فکر می‌کنند تفکر استراتژیک کار مدیران رده بالا است. اما افراد در تمام لایه‌های سازمان باید استراتژیک فکر کنند. نباید با فرض تاثیرات منفی تفکر استراتژیک در ارتقای شغلی یا به دلیل کمبود بودجه و زمان، از آن چشم‌ پوشی کنند. اگر تفکر استراتژیک را به عنوان بخشی از شغل خود پذیرفتند، نیمی از راه را رفته‌اند.

تفکر استراتژیک برای چه کسانی است؟

اهمیت تفکر استراتژیک

تفکر استراتژيک برای بقا و پيشرفت در محيط نقش بسيار مهمي دارد. تفکر استراتژيک ابزاری است که به مديران کمک مي کند تا فرصت های جديد را خلق کنند.


بازاریابی شبکه‌ای و ایده های کسب و کار آنحتما این به این مطلب هم سربزنید: بازاریابی شبکه‌ای و ایده های کسب و کار آن
بازاریابی شبکه‌ای یکی از زیرمجموعه های رشته بازاریابی است. در این شیوه، شما تعدادی از محصولات شرکت را خریداری کرده و در هر مکانی که می‌خواهید به فروش می‌رسانید و در ازای آن سود خود را دریافت می‌کنید. در واقع در این شیوه، مصرف کننده نیز می‌تواند کالاهای شرکت را بازاریابی کرده و به ازای آن سود دریافت کند. در این ساختار، بازاریاب باید افرادی را به عنوان زیرشاخه خود معرفی کند و هر چه زیر این زیرمجموعه بیشتر باشد و بیشتر فعالیت کند، سود بیشتری به شما می‌رسد. این شیوه با ساختار هرمی ای که دارد شبکه ای از نیروهای انسانی را ایجاد کرده است.


از جمله اهمیت های تفکر استراتژیک را می توان به نکات زیر اشاره نمود:

  • تفکر استراتژیک رفتار متفاوتی را بر سازمان حاکم می کند.
  • در این رفتار منابع سازمان بر فعالیت های با ارزش متمرکز شده و از پرداختن به همه امور اجتناب میشود.
  • این ویژگی چنانچه بر شناخت بازار و تشخیص صحیح عواملی که برای مشتری ارزش می‌آفرینند، متکی باشد، برای سازمان مزیت رقابتی خلق می‌کند.

اهمیت تفکر استراتژیکرزومه نویسی و ایده های چگونگی نوشتن آن

ویژگی تفکر استراتژیک

  • تفکر استراتژیک منعکس‌کننده سیستم‌ یا دیدگاه کل‌نگری اسـت کـه چگـونگی تـاثیر و دخالت بخش‌های مختلف سازمان بر یکدیگر و همچنین محیط‌های متفاوت را بررسی می‌کند .
  • تفکر استراتژیک تفکر به‌موقع است . متفکران استراتژیک ارتباط درونی گذشته ، حال و آینـده را درک می‌کنند .
  • ایجاد و آزمون فرضیه، مرکز اقدامات تفکر استراتژیک است .
  • تفکر استراتژیک موجب ایجاد قابلیت فرصت‌طلبی هوشیارانه می‌شود.

ویژگی تفکر استراتژیکپنج اصطلاح استارتاپی که باید بشناسیم

استفاده از تفکر استراتژیک فردی در سازمان‌ها

سازمان‌هایی که قصد بهبود استراتژی خود را دارند، باید کارشان را با شناسایی افرادی که در تفکر استراتژیک حرفه‌ای هستند، طبق این رویکرد سه مرحله‌ای شروع کنند:

  • سازمان باید توانایی فرد در تفکر استراتژیک را افزایش دهد. این کار با آموزش یا استفاده از مدیران مجرب، کارمندانی با ظرفیت بالا و افرادی که علاقه‌مند هستند، امکان‌پذیر است.
  • گروهی از افراد ماهر در تفکر استراتژیک تشکیل شود.
  • بر همکاری در فرایند برنامه‌ریزی استراتژیک تأکید شود.

برای یک مدیر، هیچی مهمتر از فهم کسب و کار نیست. و این تنها به درک عوامل موثر و روابط بین آنها محدود نمی شود، بلکه کشف شهودی زوایای ناشناخته این فضا و خلق ایده هایی برای بهره برداری از آنها، تجلی ارزش آفرینی از این بصیرت است. 


تفکر استراتژیک رویکردی است که زمینه شکل گیری و توسعه این بصیرت را فراهم می سازد. تفکر استراتژیک مدیران را به سوی یادگیری سریع از محیط کسب و کار و بکارگیری خلاقیت برای خلق ارزشهای جدید فرامی خواند.

استفاده از تفکر استراتژیک فردی در سازمان‌ها


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

متن وارد نشده است

متن وارد نشده است

تا کنون نظری ثبت نشده!

شما اولین نفری باشید که به این ایده نظر می دهید.

مطالب مرتبط

کارآفرینی چیست و کارآفرین چه میکند؟

کارآفرینی یک تفکر و اندیشه قابل پرورش است . جوهر اصلی کارآفرینی، خلاقیت و نوآوری است . نوآوری می تواند به عنوان یک رشته علمی، در فرصت های مختلف تجربه شود. این فرصت ها قابل دسته بندی هستند. کارآفرینی مفهومی است که تاکنون از دیدگاههای مختلف مورد بررسی قرار گرفته است . چهار دلیل مهم برای توجه به مقوله کارآفرینی تولید، ثروت، توسعه فناوری ورقابت پذیری در بازار است.

6 ۰ ۱۱۷۲

کارآفرینی روستایی

کارآفرینی به عنوان یکی از عوامل رشد اقتصادی و اشتغال‌ زایی شناخته شده ‌است از جمله مشکلات در چند دهه اخیر، بیکاری و فقر روستاییان و مهاجرت آنان به شهرها بوده که باعث شده بسیاری از روستاهای کشور خالی و شهرها شلوغ شوند.

5 ۰ ۱۱۶۱

تاثیر هوش مصنوعی بر کشاورزی جهان

کشاورزی یکی از مهمترین حرفه‌های جهان است. از آنجا که جمعیت جهان رو به رشد است و در نتیجه زمین زراعی کمیاب‌تر می‌شود، مردم نیاز به ایجاد خلاقیت بیشتر و استفاده از زمین کمتر به منظور تولید محصولات بیشتر و افزایش بهره وری زمین زراعی در کشاورزی دارند. در سطح جهان، این صنعت برای کمک به تولید محصولات زراعی سالم تر، کنترل آفات، نظارت بر خاک و شرایط رشد، سازماندهی داده ها برای کشاورزان، کمک به حجم کاری نیروی کار و بهبود طیف گسترده ای از وظایف مرتبط به کل زنجیره تامین مواد غذایی به فن آوری های هوش مصنوعی روی آورده است.

6 ۰ ۱۲۴۳

روش زندگی افراد ناموفق چگونه است؟

هر انسانی به لحاظ شخصیتی ویژگی هایی دارد که با شناخت آن ها می تواند موفق تر از پیش زندگی کند، چون علاوه بر این که افراد به نکات مثبت شخصیت خود پی می برد، درصدد تقویت آن بر می آید، نقاط ضعف شخصیتی خویش را نیز شناخته و برای رفع آن تلاش می کنند.

6 ۱ ۱۳۷۶