دستورالعمل موفقیت استارباکس چیست؟

  • 07 بهمن 1398
  • 6 دقیقه
متفرقه
استارباکس شرکت کافی‌شاپ‌های زنجیره‌ای آمریکایی است، که با در اختیار داشتن شعبه های زیادی در کشورهای مختلف، بزرگ‌ ترین کافی‌شاپ زنجیره‌ای در جهان محسوب می‌شود و انواع قهوه دم‌ کردنی و اسپرسو، چای، انواع نوشیدنی‌های داخل بطری، شیرینی، ساندویچ‌های آماده و نوعی میلک‌ شیک قهوه اختصاصی استارباکس با نام «فراپوچینو» نیز سرو می کند.

تاریخچه استارباکس

استارباکس یک شرکت آمریکایی و صاحب بزرگ‌ترین کافی‌شاپ‌های زنجیره‌ای در سراسر دنیا است. اولین شعبه‌‌ی استارباکس در سال ۱۹۷۱ توسط سه دوست در شهر سیاتل ایالت واشنگتن و تنها با ارائه‌ی دانه‌ی قهوه به مشتری‌ها راه‌اندازی شد. بعد از گذشت چند سال و با خریداری شدن حق امتیاز این برند توسط هاوارد شولتز، اولین کافی‌شاپ این برند راه‌اندازی شد. این شرکت علاوه بر قهوه محصولات دیگری مانند قهوه‌ساز نیز به بازار عرضه می‌کند و در حال حاضر بیش از ۲۴ هزار شعبه در سراسر جهان دارد.

کافی شاپ استار باکس

اولین شعبه‌ی استارباکس توسط سه دوست راه‌اندازی شد. این سه نفر به نام جری بالدوین، زو سیگل و گوردون بوکر، در دوران دانشجویی در دانشگاه سان فرانسیسکو با هم آشنا شده بودندآلفرد پیت نحوه‌ی بو دادن قهوه را به آن‌ها آموزش داد و آن‌ها تصمیم گرفتند فروشگاهی برای فروش قهوه‌ی باکیفیت و تجهیزات آن راه‌اندازی کنند.


بوت کمپ چیست؟حتما این به این مطلب هم سربزنید: بوت کمپ چیست؟
تجمع مغز های فعال و خلاق در کنارهم، علاوه بر چالش های احتمالی منجر به سلسله طوفان های فکری خواهد شد که برای حل یک مساله و یا پیشبرد یک پروژه گزینۀ خوبی به نظر میرسد...

در سال‌های ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۶ این فروشگاه فقط دانه‌های قهوه‌ی بوداده را برای فروش به مشتری‌ها عرضه می‌کرد و تنها قهوه‌های دم کشیده‌ی آن‌ها، نمونه‌های کوچک و مجانی بودند که در مغازه سرو می‌شدند. در سال ۱۹۸۱، هاوارد شولتز که بعدها رئیس استارباکس شد و مدیریت اجرایی آن را بر عهده گرفت، برای اولین بار به این مغازه پا گذاشت و ۱ سال بعد به‌عنوان بازاریاب به جمع شرکا پیوست. او بعد از مدتی استارباکس را رها کرد تا کافی‌شاپ خودش را با نام «ایل ژورناله» افتتاح کند. 


او در این کافی‌شاپ قهوه‌های استارباکس را دم می‌کرد و به مشتری‌های می‌فروخت. هاوارد در آگوست سال ۱۹۸۷ پول‌های خود را جمع کرد و حق امتیاز استارباکس را از صاحبان آن خریداری کرد. شولتز این ۲ فروشگاه را باهم ترکیب کرد و شعبه‌های آن را گسترش داد و در همان سال تعداد شعبه‌های این فروشگاه در آمریکا و کانادا به ۱۷ عدد رسید. 


کارکنان استارباکس

ایده استارتاپ راه اندازی کافه سیار


لوگوی این شرکت تصویر یک پری دریایی است. بنیان‌گذاران استارباکس از تصویر این پری دریایی استفاده کردند تا دوستداران قهوه را از هر جای دنیا به سمت خودشان بکشانند. این لوگو بعد از شراکت با هاوارد شولتز تغییر کرد و شکل یک لوگوی تجاری را به خود گرفت. همچنین نام شرکت به Starbucks Coffee تغییر کرد، و رنگ آن به سبز و سفید تغییر کرد. 

نوشیدنی‌های استارباکس در لیوان‌هایی با اندازه‌های مختلف عرضه می‌شود. در سال ۲۰۱۱ این شرکت بزرگ‌ترین اندازه‌ی لیوان خود به نام Trenta را معرفی کرد که حدود ۰.۸ لیتر گنجایش دارد. در همین سال استارباکس اعلام کرد که شرکت Evolution Fresh را به مبلغ ۳۰ میلیون دلار خریداری کرده است و قصد راه‌اندازی مغازه‌های زنجیره‌ای برای ارائه‌ی آب‌میوه‌ی تازه به مشتری‌ها دارد. شرکت استارباکس علاوه بر نوشیدنی و قهوه، محصولاتی مانند قهوه‌ساز نیز تولید می‌کند.


 این شرکت در سپتامبر سال ۲۰۱۲ دستگاهی به نام Verismo را به بازار عرضه کرد. در این دستگاه از قهوه‌ و شیرهای کپسولی برای تهیه‌ی کافه لاته استفاده می‌شود. در همین سال استارباکس اعلام کرد که قصد دارد محصول جدیدی به بازار عرضه کند. نوشیدنی‌هایی که از عصاره‌ی قهوه سبز عربیکا تهیه می‌شوند اما طعم میوه‌ای دارند. 

قهوره استارباکس

وضعیت فعلی برند استارباکس

استارباکس با شرکت‌های زیادی همکاری می‌کند. به‌عنوان مثال در سال ۲۰۰۶ شرکت اپل یک بخش سرگرمی به سایت آیتونز افزود و در آن موسیقی‌هایی برای فروش به کاربران عرضه کرد که مشابه آن‌ها در کافی‌شاپ‌های استارباکس پخش می‌شود. مشارکت در ساخت چند برنامه‌ی تلویزیونی و همکاری با شرکت پپسی برای بازاریابی و پخش محصولات، از جمله‌ی دیگر همکاری‌های این برند با برندهای بزرگ بازار هستند.

استارباکسایده پولساز پخت شیرینی و دسر در منزل


شرکت استارباکس تا سال ۲۰۱۶ تعداد ۲۴ هزار و ۴۶۴ شعبه و ۲۳۸ هزار کارمند در سراسر جهان داشته است. در تاریخ ۱ دسامبر سال ۲۰۱۶، هاوارد شولتز اعلام کرد که در آوریل سال ۲۰۱۷ از سمت مدیرعامل استارباکس کناره‌گیری خواهد کرد و کوین جانسون تحت هدایت او اداره‌ی امور را به دست خواهد گرفت. در حال حاضر کوین جانسون مدیرعامل شرکت استارباکس است. این شرکت قصد دارد تعداد شعب خود را تا سال ۲۰۲۱ به ۳۷ هزار عدد برساند.


استارباکس تلاش شرکا را به موفقیت کل شرکت ربط می‌دهد، اگر شرکا برنده شوند، استارباکس برنده می‌شود. هر شرکتی نمی‌تواند مانند استارباکس، کارمندان را در یک سطح قرار دهد. کاری که می‌توان کرد این است که به تیم خود توجه کافی برای ایجاد انگیزه و خلاقیت نشان دهید.

نوشیدنی های استارباکس

ایده استارتاپی راه اندازی رستوران ارگانیک


بسیاری از شرکت‌ها از گفت‌وگو با کارمندان در مورد سود خودداری می‌کنند، در حالیکه استارباکس روش کاملاً متفاوتی را پیش می‌گیرد. استارباکس بیشتر بر روی آموزش سرمایه‌گذاری می‌کند تا تبلیغات.


هاروارد شولتز می‌گوید: “راهی که با دخالت دادن همه افراد در موفقیت برای ایجاد شرکت خود پیش گرفته‌ایم، مثال بزرگی برای ساخت یک شرکت به بهترین نحو است.”


لیوان های استارباکس

نرم افزار رزرو و نمایش میزهای رستوران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

متن وارد نشده است

متن وارد نشده است

تا کنون نظری ثبت نشده!

شما اولین نفری باشید که به این ایده نظر می دهید.

مطالب مرتبط

تالار ایده پردازان - علی کاشی

ایده های مطرح شده : ☁ تولید مواد اولیه برای رستوران ها ☁ استفاده از ضایعات سنگ ☁ پیتزا آماده ☁ حمام ترکی مستقل

1 ۰ ۵۴

Pinterest چیست و چگونه از پینترست استفاده کنیم؟

پینترست شامل ایده‌ها و راه‌حل‌های گوناگون و خلاقانه درباره هرچیزی که به دنبالش می‌گردید است. ویژگی اصلی این شبکه اجتماعی این است که در هنگام جستجو، به جای فهرستی از جمله‌ها و لینک‌های پشت سر هم، مجموعه‌ای از تصاویر که مرتب و جذاب کنار هم چیده شده‌اند را جلوی خود خواهید دید که هر یک شما را به یک مطلب مرتبط با آن موضوع هدایت می‌کنند.

7 ۰ ۱۳۱۰

استارتاپ چیست و چطور یک استارتاپ موفق راه اندازی کنیم؟

استارتاپ یک کسب و کار جدید است. کسب و کاری که عموماً حول محور تکنولوژی شکل گرفته است و پتانسیل رشد بالایی دارد.

8 ۰ ۱۷۶۹

مثبت اندیشی چیست و چگونه مثبت اندیش باشیم؟

خیلی از ما نمیدانیم با این همه مشکلاتی که در زندگی داریم، چگونه مثبت فکر کنیم و از زندگی لذت ببریم، مثبت‌اندیشی و لذت بردن از زندگی ارتباط چندانی با عوامل محیطی و مادیات ندارد. شما تنها زمانی خوشبختی را احساس می‌کنید و از زندگی خود لذت می‌برید که بتوانید در هر شرایطی با دید مثبت به مسائل نگاه کنید، نگرش شما فقط به خودتان بستگی دارد. بعضی وقت‌ها حتی بهترین داروها و مراقبت‌ها هم سلامت جسم و روان را تضمین نمی‌کنند. تمرینات مثبت‌اندیشی می‌توانند در زندگی بسیار سودمند باشند.

6 ۰ ۱۱۷۲