تعریف کاریزما چیست؟ به چه کسانی کاریزماتیک می‌گوییم؟

  • 25 دی 1398
  • 6 دقیقه
متفرقه
کاریزما نوعی ویژگی و خصوصیت است که برخی افراد دارند. کسانی که ما به آنها افراد کاریزماتیک می‌گویی. کسانی ویژگی کاریزماتیک بودن را دارند، در ارتباط با دیگران چه در تعامل‌های عادی روزمره و چه به عنوان یک الگو و فرد الهام‌بخش، در لایه‌های عمیق احساسی بر روی دیگران تاثیر می‌گذارند

جذاب بودن افراد کاریزماتیک از نظر دیگران، اثرگذار بودن نظر و حضورشان، جذبه داشتن و قدرت جهت دادن به دیگران چه یک فرد و چه گروهی از انسان‌ها، از جمله ویژگی‌هایی است که شاید با شنیدن واژه‌ی کاریزما یا افراد کاریزماتیک در ذهن شما و بسیاری از انسان‌ها، تداعی شود.

اصطلاح  کاریزما و بحث افراد کاریزماتیک در رشته‌های مختلفی مطرح شده و مورد بحث قرار گرفته است که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاریزما در جامعه شناسی در بحث کاریزما به عنوان منشاء قدرت و مشروعیت
  • کاریزما در روانشناسی در قالب ویژگیهای افراد کاریزماتیک و ریشه شکل گیری کاریزما
  • کاریزما در علوم سیاسی در تحلیل رهبران کاریزماتیک
  • کاریزما در مهارت ارتباطی به عنوان یک مولفه‌ی اثرگذاری در متقاعدسازی
  • کاریزما در مدیریت و رهبری سازمانی
  • کاریزما به عنوان یکی از منابع قدرت در مذاکره

کاریزما

شخصیت کاریزماتیک برای چه کسانی مفید است؟

اگر هدف بزرگی داریم و می‌خواهیم اثری ماندگار از خود برجای بگذاریم، بدون شک نیاز داریم که افراد دیگری نیز ما را در مسیر هدف همراهی کنند و این همراهی بدون شک از طریق کاریزما محقق خواهد شد. مشکل بیشتر آدم‌ها این است که حس می‏‌کنند اعتماد به نفس لازم برای مرتبط کردن خود با توده‌ی مردم، یا به عبارت دیگر شبکه‌سازی را ندارند، چون فکر می‏‌کنند مهارت اثرگذاری در نگاه اول را در خود پرورش نداده‌اند. 

گوش به زنگ باشید

اولین چیزی که موقع حرف زدن با هر کسی باید رعایت کنید این است که گوش به زنگ باشید. وقتی می‌‏گویم گوشتان به زنگ باشد، یعنی شش دانگ حواستان را جمع کنید. اگر مکالمه‌تان یک به یک است، باید این احساس را به طرف مقابل القا کنید که فقط شما دو نفر در این اتاق هستید.

اگر در جمعی هستید، باید حس مهم بودن را به متکلم آن جمع انتقال دهید. اگر خودتان متکلم آن جمع هستید، باید حواستان را به تک تک کسانی که جلوی‌تان ایستاده‌اند اختصاص بدهید. چشم به چشم‌شان بدوزید. 

فکر کردن

 زبر و زرنگ باشید

اگر آدم کاریزماتیکی باشید، یعنی نسبت به عموم آدم‌ها از استرس کمتری برخوردارید و موفقیت و جذابیت بیشتری دارید. برای یعنی می‌دانید که موقع خندیدن چقدر دهانتان را باز کنید که جلوه‌ی خوبی از خودتان به جا بگذارید. کاریزماتیک بودن ژنتیک نیست و می‌توان آن را یاد گرفت. خیلی از افرادی که خصوصیات رهبری را در خود دارند، کاریزماتیک هستند چون اعتماد زیادی به خودشان دارند، از یادگیری فراری نیستند و عاشق الهام بخشیدن به سایرین هستند.

تفکر استراتژیک چیست؟حتما این به این مطلب هم سربزنید: تفکر استراتژیک چیست؟
با افزایش مشکلات سازمان ها، نیاز به ارائه راه حل های بهتر و استفاده از ابزارهای قدرتمند تر از برنامه ¬ریزی استراتژیک ، لازم است چرا که مدیران با تفکر استراتژیک با فهم و درک بهتر از برنامه استراتژیک، عملکرد مؤثرتری خواهند داشت. می -توان گفت تفکر استراتژیک به عنوان مکملی برای برنامه ¬ریزی استراتژیک، رویکرد مناسب “راهبری” سازمان شمرده می¬ شود و می ¬تواند در جهت مقابله سیستماتیک با معضلات، درک فرصت ها، تخصیص بهینه منابع کمیاب و دستیابی به نتایج مورد نظر کمک نماید.

حفظ کنید، تکرار کنید

اگر بتوانید اسم هر فردی را سریع حفظ کنید و چند بار در صحبت کردن تکرار کنید، آدم‌ها خوشحال می‌‌شوند که فرد غریبه‌ای چند بار اسم‌شان را تکرار کند، چون احساس خاص بودن بهشان دست می‌دهد.

همیشه به جای اینکه منتظر بمانید تا طرف مقابل خودش را به شما معرفی کند، جلو بروید و اول خودتان را برایش معرفی کنید. این کار مجبورتان می‌کند تا روی جوابی که دریافت می‌کنید متمرکز شوید و همینطور باعث می‌شود اسم طرف مقابل را راحت‌تر حفظ کرده و در مکالمه استفاده کنید.

زبان دیگرتان را تقویت کنیدپندهایی از افراد موفق

زبان دیگرتان را تقویت کنید

هر جا اسم جذبه و کاریزما به گوش‌تان خورد بدانید که زبان بدن هم پشت ‌بندش می‌آید. ثابت شده که استفاده از زبان بدن میزان اعتماد به نفس آدم را به شدت بالا می‌برد. مردم می‌‏توانند به صورت ناخودآگاه حرکات بدن و صورت شما را برای خودشان ترجمه کنند. اگر به خودتان مطمئن باشید و ته دل خوشحال و مثبت‌اندیش باشید، این خودش را به صورت کاریزما به بقیه نمایش می‌‏دهد.

چشم‌ها همه چیز را نشان میدهند

مردم وقتی اعتماد به نفس را در شما می‌یابند که با آنها ارتباط چشمی برقرار کنید. اگر اولش برایتان سخت است که ارتباط چشمی خوبی برقرار کنید، سعی کنید به ناحیه بین دو چشم، همانجایی که بینی شروع می‌‏شود، خیره شوید. در این حالت اینطور به نظر می‌رسد که به جفت چشم‌های طرف مقابل نگاه می‌کنید.

چیز منفی نگوییدمدیریت استرس و روشهای کاهش استرس

چیز منفی نگویید

از به کار بردن عبارات منفی در مکالمه خودداری کنید. سعی کنید این رفتار را در خودتان نهادینه کنید. سعی کنید مسیر گفتگو مثبت باشد. حتی اگر طرف گفتگوی شما حرف‌های منفی بزند، شما سعی کنید چتر مثبت‌اندیشی خودتان را روی سر او هم بگیرید. 

خالصانه و صمیمانه از مردم تعریف کنید. خیلی‌ها به جزئیات توجه نمی‏‌کنند و فرصت‌هایی که برای تعریف کردن از دیگران دارند را از دست می‌دهند. به همین دلیل است که اگر واقعا از کسی تعریف کنید، این جریان به یادش می‌‏ماند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

متن وارد نشده است

متن وارد نشده است

تا کنون نظری ثبت نشده!

شما اولین نفری باشید که به این ایده نظر می دهید.

مطالب مرتبط

ایده های خلاقانه شب یلدا

شب یلدا فرصتی است برای دور هم جمع شدن خانواده ها و گذراندن شبی به یاد ماندنی و خاطره انگیز. شب یَلدا یا شب چلّه یکی از کهن‌ترین جشن‌های ایرانی است. یلدا به زمان بین غروب آفتاب از آخرین روز پاییز تا طلوع آفتاب درنخستین روز زمستان گفته می‌شود. خانواده‌های ایرانی در شب یلدا، معمولاً شامی خوب و همچنین انواع میوه‌ها و رایج‌تر از همه هندوانه و انار را مهیا و دور هم نوش جان می‌کنند. پس از سرو تنقلات، شاهنامه‌خوانی، قصه‌گویی و شعرخانی را به همراه دارند. برای جشن گرفتن، سفره‌ای پهن می‌شود که به آن سفره یلدا یا چله می‌گویند و با انواع خشکبار، انار دان شده یا هندوانه تزئین می‌شود. انار و هندوانه جزو مهم‌ترین ملزومات شب یلدا هستند. همچنین خشکبار مانند برگه هلو و زردآلو و آجیل شب یلدا نیز در ایران طرفدار بسیاری دارد.

6 ۰ ۵۱۰۲

اپلیکیشن چیست و ایده‌های ساخت آن

یک برنامه است که طراحی شده است تا روی تلفن هوشمند، تبلت و دیگر دستگاه‌های همراه اجرا شود. اپ‌ها از سال ۲۰۰۸ رایج شدند و کاربران زیادی را جذب کرده‌اند مانند اپ استور، گوگل پلی، فروشگاه ویندوز فون و دیگر فروشگاه ها .

7 ۰ ۱۱۹۱

تعریف کاریزما چیست؟ به چه کسانی کاریزماتیک می‌گوییم؟

کاریزما نوعی ویژگی و خصوصیت است که برخی افراد دارند. کسانی که ما به آنها افراد کاریزماتیک می‌گویی. کسانی ویژگی کاریزماتیک بودن را دارند، در ارتباط با دیگران چه در تعامل‌های عادی روزمره و چه به عنوان یک الگو و فرد الهام‌بخش، در لایه‌های عمیق احساسی بر روی دیگران تاثیر می‌گذارند

6 ۰ ۱۹۹۴

بیت کوین چیست؟

ارز دیجیتال جایگزین ارز کاغذی

6 ۰ ۱۴۶۹