کارآفرینی چیست و کارآفرین چه میکند؟

  • 11 آذر 1398
  • 6 دقیقه
متفرقه
کارآفرینی یک تفکر و اندیشه قابل پرورش است . جوهر اصلی کارآفرینی، خلاقیت و نوآوری است . نوآوری می تواند به عنوان یک رشته علمی، در فرصت های مختلف تجربه شود. این فرصت ها قابل دسته بندی هستند. کارآفرینی مفهومی است که تاکنون از دیدگاههای مختلف مورد بررسی قرار گرفته است . چهار دلیل مهم برای توجه به مقوله کارآفرینی تولید، ثروت، توسعه فناوری ورقابت پذیری در بازار است.

کارآفرینی چیست؟

کلمه فرانسوی Entrepreneur که در زبان فارسی به کارآفرین ترجمه شده است برای توصیف فردی که با پذیرفتن ریسک اقتصادی و با امید به سودآوری، یک کسب‌وکار را راه‌اندازی و مدیریت می‌کند با این تعریف کارآفرین شخصی است که همیشه به دنبال ایده‌های تازه است و با پذیرفتن ریسک  درهر اقدام جدید، از آن ایده‌ها فرصت‌های تازه خلق کند.

کارآفرینی چه ویژگی‌هایی دارد؟

  1. کارآفرینی یک فعالیت اقتصادی است زیرا با نیت سوداوری و راه انهدازی یک کسب و کار جدید راه انهدازی و مدیریت میشود.
  2. کارآفرینی مستلزم ریسک‌پذیری است زیرا ایده‌های تازه همیشه با شک و تردید همراه‌اند.
  3. لازمه کارآفرینی جستجوی مستمر برای یافتن ایده‌های تازه است و نیازمند تلاش مستمر در جهت بهبود و بهینه‌سازی است.

کارآفرینی چه مراحلی دارد؟

1. شناسایی فرصت 

در این مرحله، کارآفرین با خلاقیت نسبت به ایده‌ها وجود فرصتی را احساس کرده و بازار موجود برای آن را تصور می‌کند. 

2. متقاعد کردن افراد 

کارآفرین در این تلاش می‌کند تا نظر افرادی ازجمله سرمایه‌گذاران، مؤسسات مالی و اعتباری را به ایده خود جلب کند

3. تامین منابع لازم

در این مرحله از کارآفرینی، منابع موردنیاز، ازجمله منابع مالی، نیروی انسانی و اطلاعات لازم را تهیه میکند.

انواع کارآفرینی

1. کارآفرینی در کارهای کوچک 

امروزه بیشتر کارآفرینان را می‌توان در گروه کسب‌وکارهای کوچک دسته‌بندی کردازجمله کسب‌وکارهای کوچک می‌توان به خواروبارفروشی‌ها، آرایشگاه‌ها، آژانس‌های مسافرتی ، کارگاه‌های نجاری، مغازه‌های الکتریکی و مواردی از این قبیل اشاره کرد. کسب‌وکارهای کوچک معمولاً آشنایان و اعضای خانواده خود را به کار می‌گیرند .تعریف آن‌ها از موفقیت، کسب یک درآمد معمولی است.

2. کارآفرینی در شرکت‌های بزرگ

عمر شرکت‌های بزرگ نامحدود نیست. تغییر در سلایق مشتریان، ظهور رقبای جدید و موارد مشابه می‌تواند این شرکت‌ها را بیشتر تحت ‌فشار قرار داده و آن‌ها را به سمت تولید محصولات کاملاً جدید برای عرضه در بازار سوق بدهد. 

3. کارآفرینی اجتماعی

کارآفرینان اجتماعی افراد خلاقی هستند که بر روی خلق محصولاتی تمرکز می‌کنند که نیازها و مشکلات اجتماعی را حل می‌کند، هدف آن‌ها تبدیل کردن جهان به ‌جای بهتری برای زندگی است.

4. کارآفرینی اینترنتی

دنیای دیجیتال همه ابعاد زندگی انسان را فرا گرفته است و درواقع، پتانسیل اینترنت برای کارآفرینی بسیار زیاد است نوع جدیدی از کارآفرینی معروف به «کارآفرینی اینترنتی» نیزبه وجود آمده است. فرق عمده‌ای که بین کارآفرینی سنتی و اینترنتی وجود دارد این است که شما می‌توانید در کارآفرینی اینترنتی با کمک ابزارهای آنلاین سئو نظیر گوگل کسب‌وکار خود را تحلیل کنید .

کارآفرینی چه اهمیت و چه مزایایی دارد؟

  1. کارآفرینی باعث رشد نوآوری و خلاقیت و شکل گرفتن شرکت‌ها و سازمان‌های کارآمدتر می‌شود
  2. ابزار مؤثری برای توسعه اقتصادی است
  3. باعث رشد نوآوری و خلاقیت میشود

تصورات نادرست درباره کارآفرینی

  1. افراد فراری از تحصیل کارآفرین میشوند
  2. برای تولید یک کار فقط به پول نیاز دارید.
  3. افراد ذاتی کارافرین هستند 
  4. برای کارآفرینی داشتن یک ایده کافی است
  5. کارآفرینی سرشار از خوشی است

ویژگی های کارآفرینان

1. شور و انگیزه :

  اصلی‌ترین ویژگی های کارآفرینان موفق انگیزه است.

2. ریسک‌پذیری :

ریسک پذیری یکی از ویژگی های کارآفرینان موفق است. کارآفرینان افراد ریسک‌پذیری کارآفرینان موفق آماده‌ی ریسک کردن بر روی پول و زمان‌شان هستند.

3. خودباوری :

کار آفرینان به خودشان باور و به کارشان اعتماد دارند و گاهی اوقات در کارشان تمرکز شدید و سرسختی زیادی دارند.

4. سازگاری: 

نیازهای بازار پرتحرک هستند، کارآفرینان موفق آماده‌ی پذیرش هرگونه پیشنهادی هستند که به موفقیت منجر شود یا آماده‌ی انجام هر کاری هستند که کیفیت محصول یا خدمات را افزایش دهد و نیازهای بازار و مشتری را برطرف کند. 

5. مدیریت پول:

یکی دیگر از ویژگی های کارآفرینان موفق مدیریت پول است. کارآفرینان موفق از نیاز اجباری به مدیریت پول آگاه هستند .

6. برنامه ریزی:

کارآفرینی کاری است که در آن باید یک کسب و کار را از هیچ تولید کرد و منابع محدود را مدیریت کرد و تلاش برای برنامه‌ریزی حتما از همان آغاز راه برای راه اندازه ایده بسیار ضروری است در حقیقت برنامه‌ریزی برای همه چیز، شما را بسیار کمک میکند و کارآفرینان موفق خود را برای هر چیزی آماده می‌کنند.

انواع کارآفرینان

کارآفرینان با احتیاط:

 اینها افرادی هستند که در خلق ایده‌های جدید ابتکار عمل ندارند؛ بلکه به انتظار شرایط مناسب می‌نشینند؛ مگر اینکه متوجه خطری شوند و تلاش کنند.

کارآفرینان خلاق:

 این‌ها افرادی هستند که توانایی خلق ایده‌های نوآورانه و اقتصادی‌ را برای کسب و کاردارند. این کارآفرینان بیشترین تأثیر را بر رشد اقتصادی جامعه دارند.

کارآفرینان مقلّد:

 این‌ها افرادی هستند که از کسانی که از خود بهتر هستند تقلید می‌کنند و فضای فعالیتشان اجازه خلاقیت و خلق ایده‌های جدید را به آن‌ها نمی‌دهد.

 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

متن وارد نشده است

متن وارد نشده است

تا کنون نظری ثبت نشده!

شما اولین نفری باشید که به این ایده نظر می دهید.

مطالب مرتبط

تالار ایده پردازان - علی کاشی

ایده های مطرح شده : ☁ تولید مواد اولیه برای رستوران ها ☁ استفاده از ضایعات سنگ ☁ پیتزا آماده ☁ حمام ترکی مستقل

1 ۰ ۵۶

عواملی که نمیگذارند شما ثروتمند شوید

در بسیاری از مواقع اندوخته شدن ثروت تنها در عرض یک شب رخ نمی افتد. به همین دلیل نیز باید و نبایدهایی در این ارتباط وجود دارند که توسط افرادی که این روند را پیموده اند توصیه می شوند. در شرایط اجتماعی، اقتصادی، خانوادگی و محیطی افراد با هم تفاوت های فراوانی وجود دارد با این حال نمی توان این موارد را بهانه ای برای عدم دستیابی به ثروت دانست.

6 ۰ ۱۰۲۰

۱۰ عادت مشترک شادترین آدم‌های دنیا

شادی چیست و شادترین آدم‌های دنیا چه ویژگی‌هایی دارند که اغلبِ ما از آن محرومیم؟ شاد بودن یا نبودن یک انتخاب است و تعریف آن را باید در خودتان جست‌وجو کنید. شادی احساسی درونی است و برای هر کسی، معنای متفاوتی دارد، همانطور که برای جان لنون در کودکی، شادی تعریف خاص خودش را داشت: « وقتی پنج ساله بودم، مادرم همیشه می‌گفت شادی کلید زندگی است. وقتی به مدرسه رفتم، پرسیدند دوست داری در آینده چه کاره شوی. در جواب گفتم: خوشحال. گفتند معنی سؤال را نفهمیده‌ام. من هم به آنها گفتم: شما معنی زندگی را نفهمیده‌اید.»

10 ۰ ۹۳۹

پنج اصطلاح استارتاپی که باید بشناسیم

استارتاپ به یک شرکت یا کسب‌ و کار گفته می‌ شود که در نتیجه کار آفرینی ایجاد شده‌ است و در جهت تولید و رفع یک نیاز در بازار شکل گرفته‌ است. این شرکت‌ ها معمولا مبتنی بر ایده‌ هایی ریسک‌ پذیر هستند

6 ۰ ۹۱۶