مهارت ارتباطی چیست و اهمیت آن

  • 03 دی 1398
  • 5 دقیقه
متفرقه
انسان موجودی اجتماعی است، همین امر لزوم داشتن مهارت های ارتباطی را بیشتر می کند. مهارت های ارتباطی شامل دو نوع مهارت کلامی و غیر کلامی می شوند. وجود این مهارت ها در روابط بین فردی، کاری و تحصیلی بسیار ضروری هستند. مهارت های ارتباطی قابل یادگیری هستند و می توان با تمرین و آموزش آن ها را در خود تقویت کرد. عدم برقراری ارتباط موثر با دیگران می تواند به دلایل مختلفی چون عدم اعتماد به نفس و یا مشکلات دوران کودکی رخ دهد.

مهارت های ارتباطی

مهارت ارتباطی برای انتقال اطلاعات به دیگران به صورت موثرگفته می شودمهارت ارتباطی خوب می تواند باعث بهبود ارتباطات شود، در نتیجه رضایت از زندگی نیز افزایش پیدا می کند. اولین مرحله در ارتباط گرفتن با دیگران تولید اطلاعات و سپس پیدا کردن راهی برای رساندن اطلاعات به دیگران می باشد. برقراری ارتباطات صحیح به شیوۀ انتقال آنها نیز بستگی دارد. و اگر فرد بر دیگر مهارت های زندگی تسلط بیشتری داشته باشد، بهترمی تواند با دیگران ارتباط برقرار کند.

ایده ها و راهکارهای مقابله با خشم


اهمیت افزایش مهارت های ارتباطی در زندگی

تقویت مهارت های ارتباطی در زمینه های مختلف نقش مهمی دارد. شما با مهارت های ارتباطی می توانید به جایگاه های بالاتری در زمینه کاری خود دست یابید و به راحتی تبدیل به مدیری موفق و ثروتمند شوید. این مهارت ها در برقراری ارتباط با دیگران اعتماد به نفس شما را بالا برده و باعث می شود دید مثبتی نسبت به خود داشته باشید.

انواع مهارت های ارتباطی کلی

1. مهارت های انتقال پیام

این مهارت ها شامل مهارتهای ارتباط کلامی و ارتباط غیر کلامی می شوند. مهارت های کلامی به کلمات بیان شده که منجر به انتقال اطلاعات و معانی می شوند مربوط است. مهارت های غیر کلامی به زبان بدن مربوط می شوند که چگونه علاوه بر صحبت کردن با استفاده از حرکات بدنی و چهره، طرز نشستن، ایستادن بر دیگران تاثیر بگذاریم.

2. مهارت های دریافت پیام

مهارت هایی که به وسیله آنها پیام های مخاطب را دریافت می کنیم. در این مورد مهارت های خوب گوش دادن بسیار مهم است.

عزت نفس چیست و راههای تقویت آن


انواع مهارت های ارتباطی جزئی

1. مهارت‌ های ارتباطی بین فردی

پرورش این مهارت ها بسیار اهمیت دارد. باید سعی کنید شنوندۀ خوبی باشید. برای اینکه خود را به صحبت های دیگران علاقه مند نشان می دهید از آنها سوال بپرسید. سعی کنید همیشه در ارتباط با دیگران لبخند بزنید. تماس چشمی با دیگران از موثرترین روش های برقراری ارتباط موثراست. همیشه در جمع ها ابراز وجود کنید. این کار باعث می شود دیگران شما را فردی اجتماعی و جذاب بدانند. 

2. مهارت های ارتباط کاری

یادگیری مهارت های کاری نقش بسیار زیادی در بهبود اخلاق کارکنان، تولیدات بالاتر، افزایش فروش و رضایت مشتری ایفا می کند. مدیران شرکت های موفق مبالغی را برای آموزش مهارت های ارتباط کاری برای کارمندان خود هزینه می کنند. 

3. مهارت‌ های ارتباطی نوشتاری

تقویت مهارت نوشتن درک پیام های نوشتاری شما را برای خواننده عمیق تر کرده و تاثیر بیشتری بر او می گذارد نوشته باید به شکل مناسبی آغاز شود و مقدمه ای مناسب داشته باشد.

ناشی از نبود مهارت های ارتباطی

  • ناتوانی در گرفتن حق و حقوق اجتماعی
  • شکست در فعالیت های اجتماعی
  • از دست دادن موقعیت ها 
  • تنها شدن
  • افسوس و حسرت حاصل از مشکلات
  • پایین آمدن اعتماد به نفس و بروز افسردگی

چند نکته برای داشتن مهارت ارتباطی بهتر

1. دست به سینه ایستادن یا هنگام صحبت به گوشی موبایل نگاه کردن نشانه‌هایی است که به طرف مقابل این پیام را می‌رساند، به حرف‌های او گوش نمی‌کنید. نوع دست دادن، طرز نشستن همه جزئی از مهارت‌ های ارتباطی هستند.

2. داشتن یک برنامه برای گفتگو مخصوصا با افرادی که کمتر آن‌ها را می‌شناسید بسیار به شما کمک می‌کند. بدانید چطور سر صحبت را باز کنید و گفتگوی خود را ادامه دهید.

3. برای اینکه فرد مقایبلتان متوجه شود که حواستان به حرفهایش است از اول سول بپرسید، سوال کردن به شما کمک می‌کند تا گفتگو را ادامه دهید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

متن وارد نشده است

متن وارد نشده است

تا کنون نظری ثبت نشده!

شما اولین نفری باشید که به این ایده نظر می دهید.

مطالب مرتبط

تاریخچه شب یلدا و آداب و رسوم آن

شب یَلدا یکی ازقدیمی ترین جشن‌های ایرانی است. این شب به بلندترین شب سال معروف است. نام ديگر این شب «چِلّه» ميباشد، زیرا برگزاری این جشن، یک آیین ایرانی ‌است. خانواده‌های ایرانی در این شب انواع میوه‌ها و رایج‌تر از همه هندوانه و انار را مهیا و دور هم سرو می‌کنند. یلدا به تولد معنی شده است. واژه یلدا به طور دقیق مشخص نیست که چه زمانی به زبان فارسی وارد شده است. آخرین شب پاییز که دراز ترین شب سال به حساب می آید با نام شب یلدا جایگاه ویژه ای در میان ایرانیان کسب کرده است و مردم ایران تا سپیده دم در کنار یکدیگر این شب دراز را به خوشی سپری می کنند.

5 ۰ ۱۰۱۷

زندگینامه وارن بافت، موفق ترین سرمایه گذار قرن بیستم

وارن ادوارد بافت در ۳۰ آگوست سال ۱۹۳۰ متولد شد. او که دومین فرزند بزرگ خانواده بود، در سنین بسیار پایین، استعداد شگفت انگیزی را در زمینه‌ی پول و تجارت از خود نشان داد. او توانایی عجیبی در محاسبه‌ی آمار و ارقام به صورت ذهنی داشت، قابلیتی که هنوز هم همکاران وارن را شگفت‌زده می‌کند.

7 ۰ ۱۰۳۳

بینایی ماشینی چیست و چه کاربردی دارد؟

بینایی ماشین شاخه ای از دانش است که از طریق پردازش تصاویر دوبعدی، جهان سه بعدی پیرامون را بازسازی و تفسیر میکند. به بیان ساده، بینایی ماشین یعنی اینکه کامپیوترها بتوانند جهان را به کمک دوربین‌ها ببینند، بفهمند و حتی از بینایی انسان پیشی بگیرند. بینایی ماشین می‌تواند در هر جایی که نیاز است تا ماشین به جای انسان ببیند، مورد استفاده قرار گیرد.

6 ۰ ۱۴۶۳

کارآفرینی روستایی

کارآفرینی به عنوان یکی از عوامل رشد اقتصادی و اشتغال‌ زایی شناخته شده ‌است از جمله مشکلات در چند دهه اخیر، بیکاری و فقر روستاییان و مهاجرت آنان به شهرها بوده که باعث شده بسیاری از روستاهای کشور خالی و شهرها شلوغ شوند.

5 ۰ ۱۱۶۹