عزت نفس چیست و راههای تقویت آن

  • 02 دی 1398
  • 5 دقیقه
متفرقه
داشتن دیدی مثبت نسبت به خود و شناخت خود و اینکه چه میکنیم و دوست داشتن خودمان یکی از مسائلی است که امروزه بسیار کم شده است. البته برای همه‌ی افراد موقعیت‌هایی پیش می‌آید که اعتماد به نفس‌ خود را از دست می‌دهند و احساس خوبی نسبت به خودشان ندارند. هنگامی که نبود عزت نفس، به یک مسئله‌ی طولانی مدت تبدیل می‌شود، می‌تواند آثار بدی بر سلامت روانی و زندگی ما به جا بگذارد. عزت نفس، نظر ما درباره‌ی خودمان است. زمانی که ما عزت نفس بالایی داریم، احساس مثبتی خواهیم داشت و هنگامی که عزت نفس پایینی داریم، خودمان و زندگی‌مان را به شکلی منفی‌تری می‌بینیم و برای حل مشکلات زندگی به مشکل میخوریم.

چه عواملی باعث پایین آمدن عزت نفس می‌شود؟

عزت نفس پایین اغلب از کودکی آغاز می‌شود. استرس و اتفاقات سخت زندگی، مانند بیماری‌های سخت و شدید یا از دست دادن عزیزان، ممکن است اثری منفی بر عزت نفس‌ انسان داشته باشد. کمبود عزت نفس باعث می‌شود به صورت دائمی مشغول مقایسه‌ی خودمان با اطرافیان باشیم. کمبود عزت نفس باعث میشود تا در تصمیم گیری‌ها، برای خودمان به اندازه‌ی دیگران، ارزش قائل نباشیم. آنچه به عنوان اعتماد به نفس پایین نگران کننده است می‌تواند حاصل عزت نفس پایین باشد.


بسیاری از ما به دلیل عزت نفس پایین، نصیحت های دیگران را نمی‌پذیریم و به دلیل عزت نفس پایین، جرات رد کردن نقد آنها را نیز نداریم.


عزت نفس پایین، جرات انتخاب سبک زندگی مطلوب را از ما می‌گیرد و باعث می‌شود، زمان زندگی کردن خود را از دست بدهیم.


عزت نفس پایین در واقع با دو عامل درونی و بیرونی تعیین میشود. عوامل درونی توسط خود فرد ایجاد میشود که ناشی از افکار و باورهای انسان است. عوامل بیرونی ریشه در محیط دارد که ناشی از صحبت فرد با دیگران و تربیت خانواده است.

عزت نفس چیست

چگونه عزت نفس خود را افزایش دهیم؟

برای تقویت عزت نفس باید فکرها و باورهای منفی‌ای را که نسبت به خودتان دارید، شناسایی کنید و آنها را از بین ببرید.

دکتر ویلیامز می‌گوید: ( شما باید باورهای‌تان را بررسی کنید و ببینید که چگونه آنها را کسب کرده‌اید و چرا به آنها باور دارید. آنگاه به طور فعال شروع کنید به جمع‌آوری و نوشتن شواهدی که آنها را نقض می‌کند.)

بیشترین بخش عزت نفس ما در دوران جوانی شکل می‌گیرد. انتقاد خانواده، دوستان و جامعه، رفته رفته احساس ارزشمند بودن را در ما از بین میبرد. عزت نفس پایین ، اعتماد به نفس مان را  کاهش می‌دهد و حتی نمی‌توانیم تصمیمات کوچک زندگی‌مان را بگیریم. تقویت عزت نفس باعث بالا رفتن اعتماد به نفس در ما می‌شود و این اولین گام برای رسیدن به یک زندگی بهتر و خوشبختی است. 


1. عزت نفس خود را شناسایی کنید

2. عزت نفستان را ارزیابی کنید.

3. منبع کاهش دهنده عزت نفستان را شناسایی کنید.

4. هدف گذاری کنید.

5. به خود بیشتر توجه کنید.

لبخند بزنید

ایده هایی که شما را آدم موفقی میکند


6. ویژگی های مثبت تان را شناسایی کنید.

7. به دنبال یک مشاور باشید.

8. اطرافتان را با افراد مثبت پر کنید.

9. غذاهای سالم مصرف کنید.

10. ورزش کنید.

11. به زیبایی ظاهرتان بیشتر رسیدگی کنید.

12. نه گفتن را بیاموزید.

نه گفتن

ایده ها و راهکارهای مقابله با خشم


افراد دارای افکار منفی همیشه غر می‌زنند و خود را با دیگران مقایسه می‌کنند و مشکلات را بیش‌ازحد بزرگ جلوه می‌دهند برای اولین قدم از افکار منفی دوری کرده و بجای آن‌ها به دید مثبت به خود و زندگی نگاه کنید.


برای زندگی خود هدف تعیین کنید، به خودتان به دید مثبت بنگرید و بجای مرور ضعف‌های زندگی همواره به روی داشته‌ها و نکات مثبت زندگی خود توجه کنید.


به کمک به دیگران بپردازید و با انجام امور خیر خود را باارزش مشاهده می‌کنید وافکار منفی زندگی خود را که ساخته‌اید را فراموش می‌کنید و این امور به افزایش عزت‌نفس شما کمک می‌کنند.


با افراد شاد و مثبت بیشتر وقت خود را سپری نمایید این سبب می‌شود به ‌مرور زمان شما هم شاد شوید و به زندگی خود و دیگران به دید مثبت نگاه کنید.


ورزش موجب می‌شود روحیه افراد تغییر کند و به شما انرژی میدهد و به بهبودی سلامتی شما چه ازلحاظ جسمی و چه روحی کمک می‌کند.


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

متن وارد نشده است

متن وارد نشده است

تا کنون نظری ثبت نشده!

شما اولین نفری باشید که به این ایده نظر می دهید.

مطالب مرتبط

بازسازی و طراحی داخلی چیست؟

طراحی داخلی، نقشه کشی و ساخت و ساز فضاها به دست انسان، بخشی از طراحی محیطی بوده و ارتباط نزدیکی با معماری دارد. از اواسط قرن بیستم به نحوی از واژه دکوراتیو داخلی استفاده شد که تقریبا معنا خود را از دست داد بنابراین واژه های توصیفی بیشتری مورد استفاده قرار گرفته اند.

6 ۰ ۸۲۷

استعدادیابی چیست؟

استعدادیابی موضوعی است که اهمیت ویژه ای دارد . شناسایی عوامل موفقیت راه را برای رسیدن به هدف هموار می کند . این که مشخص شود چه ویژگی هایی ورزشکاران معمولی را از ورزشکاران نخبه متمایز می سازد کاری بس دشوار است که موضوع پرداختن به استعدادیابی را دشوارتر ساخته است . بیشتر والدین علاقمندند تا کودکانشان موفقیت در یک رشته ورزشی را تجربه کنند . برخی والدین حتی ممکن است تمایل داشته باشند کودک خود را در سطح نخبگان ورزشی و قهرمانان ملی و بین المللی ببینند. این فرآیند نیازمند شناسایی و انتخاب افراد با استعدادی است که شرایط لازم جسمانی ، مهارتی و رفتاری برای موفقیت در یک رشته خاص را داشته باشند .

5 ۰ ۹۷۰

بازاریابی شبکه‌ای و ایده های کسب و کار آن

بازاریابی شبکه‌ای یکی از زیرمجموعه های رشته بازاریابی است. در این شیوه، شما تعدادی از محصولات شرکت را خریداری کرده و در هر مکانی که می‌خواهید به فروش می‌رسانید و در ازای آن سود خود را دریافت می‌کنید. در واقع در این شیوه، مصرف کننده نیز می‌تواند کالاهای شرکت را بازاریابی کرده و به ازای آن سود دریافت کند. در این ساختار، بازاریاب باید افرادی را به عنوان زیرشاخه خود معرفی کند و هر چه زیر این زیرمجموعه بیشتر باشد و بیشتر فعالیت کند، سود بیشتری به شما می‌رسد. این شیوه با ساختار هرمی ای که دارد شبکه ای از نیروهای انسانی را ایجاد کرده است.

5 ۰ ۱۴۷۳

بازسازی و طراحی داخلی چیست؟

طراحی داخلی، نقشه کشی و ساخت و ساز فضاها به دست انسان، بخشی از طراحی محیطی بوده و ارتباط نزدیکی با معماری دارد. از اواسط قرن بیستم به نحوی از واژه دکوراتیو داخلی استفاده شد که تقریبا معنا خود را از دست داد بنابراین واژه های توصیفی بیشتری مورد استفاده قرار گرفته اند.

6 ۰ ۸۲۷