مراحل ساخت سی پی یو اینتل

  • 04 شهریور 1398
  • 2 دقیقه
متفرقه
همانطور که می دانید تمام قطعات الکترونیکی از یک واحد پردازشگر، حتی به ظاهر خیلی کوچک تشکیل شده است.

مراحل ساخت سی پی یو اینتل


توضیحات لازم: در این مقاله مراحل کامل ساخت CPU های شرکت Intel گفته می شود. برخی از کلمات در متن نیاز به توضیح و تحقیق دارند و با معنی لغویشان مرتبط نیستند.

پردازندههای ۶۴ بیتی مخصوص رایانه‌های رومیزی و رایانه‌های قابل حمل (لپ‌تاپ) ساخت شرکت اینتل است. 
ردازنده، یک مدار الکترونیکی است که دستورالعمل‌هایی را اجرا می‌کند که یک برنامه کامپیوتری را تشکیل می‌دهند.


سیلیکون: نام تجاری سیلیسم است
Ingot: در متن توضیح داده شده ولی حجم های ساخته شده ی سیلیکونی را Ingot به معنی شمش بکار می گویند.(البته فقط محدود به سیلیکون نمی شود)
Wafer : به معنی لایه ی دایره ای شکل. در متن منظور از کلمه ی Wafer قرص های برش داد ه شده ی Ingot ها است.
Photo Resist: ماده ای که در ساخت این محصولات استفاده می شود که مشابه ماده ی ظهور عکس است.

شکل، طراحی، و پیاده‌سازی CPUها در طول زمان تغییر کرده‌است، اما عملیات پایه‌ای آنها تقریباً بدون تغییر باقی مانده‌است. اجزای اصلی یک CPU عبارتند از: واحد منطق و محاسبه (arithmetic logic unit) که عملیات حسابی و منطقی را انجام می‌دهد، رجیسترهای (ثبات‌های) پردازنده که برای ALU عملوند فراهم می‌کنند و نتایج عملیات را ذخیره می‌کنند، و یک واحد کنترل که عمل واکشی دستورالعمل‌ها از حافظه و اجرای آن‌ها را با هدایت کردن عملیات هماهنگ ALU، رجیسترها و سایر اجزا سازماندهی می‌کند.

1.CPU شما از شن ساخته می شود. 

25 درصد از شن را سیلیکون تشکیل می دهد.که بعد از اکسیزن فراوان ترین عنصر در پوسته ی زمین است.به خصوص شن مقدار زیادی سیلیکون به صورت سیلیکون دی اکسید SiO2 در خود دارد که عنصر اصلی برای ساخت اجسام نارسانا است. 


2.پاک سازی و نمو 

بعد از بدست آوردن شن خالص و جدا کردن سیلیکون از آن مواد اضافی از آن جدا می شوند و سیلسکون خالص بدست می آید که چند قدم با محصول نیمه رسانا که به آن Electronic Grade Silicon می گویند فاصله دارد.


 نتیجه ی پاک سازی ماده این است که فقط ممکن است 1 اتم از میان بیلیون ها اتم ,غیر سیلیکونی باشد. بعد از مرحله ی پاکسازی سیلیکون وارد مرحله ی گداختن می شود. در این تصویر شما می توانید ببینید که چطور یک کریستال از سیلسکون تصفیه شده و گداخته بوجود می آید. محصول بدست آمده ی آن مونو کریستالی به نام INGOT(شمش)است.  

پردازنده‌ها بسته به تنوع در مدل و عملکرد آن‌ها دارای مدل‌های مختلفی می‌باشند. معمولاً هر گاه یک تغییر اساسی در ساختار یا پردازنده به وجود آمده‌است نسل جدیدی برای آن نام گذاری شده‌است. معمولاً نسل‌های مختلف پردازنده‌ها را با نام، علائم یا شماره‌های مختلف نشان می‌دهند. شرکت‌های سازنده پردازنده تولیدات خود را بر اساس یک روش استاندارد نام گذاری می‌کنند. هر کدام از نسل‌های پردازنده دارای مدلهای مختلفی می‌باشد که دارای مشخصات متفاوت می‌باشند. همچنین هر قسمت از نام یک پردازنده، نشان دهنده جزئیاتی از ساختار آن می‌باشد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

متن وارد نشده است

متن وارد نشده است

تا کنون نظری ثبت نشده!

شما اولین نفری باشید که به این ایده نظر می دهید.

مطالب مرتبط

لجستیک چیست و وظایف مدیر لجستیک

لجستیک در ابتدا یک اصطلاح نظامی بود که برای ارجاع به چگونگی گرفتن پرسنل نظامی، انتقال تجهیزات، انبار کردن تجهیزات و تدارکات، استفاده می شد. این واژه در حال حاضر از واژه های کسب و کار است. از لجستیک در زبان فارسی به عنوان تدارکات و یا مدیریت حمل و نقل نیز یاد می‌شود.

6 ۰ ۵۶۶۴

مهارت ارتباطی چیست و اهمیت آن

انسان موجودی اجتماعی است، همین امر لزوم داشتن مهارت های ارتباطی را بیشتر می کند. مهارت های ارتباطی شامل دو نوع مهارت کلامی و غیر کلامی می شوند. وجود این مهارت ها در روابط بین فردی، کاری و تحصیلی بسیار ضروری هستند. مهارت های ارتباطی قابل یادگیری هستند و می توان با تمرین و آموزش آن ها را در خود تقویت کرد. عدم برقراری ارتباط موثر با دیگران می تواند به دلایل مختلفی چون عدم اعتماد به نفس و یا مشکلات دوران کودکی رخ دهد.

5 ۰ ۸۸۶

7 Ways Flowers Can Improve Your Mental Health and Well-being

Flowers can influence people in a lot of ways. They are not mere decorative features that we put inside and around our homes nor are they only a form of a gift that we give to a bellowed person. Flowers have a much larger role and the ability to influence us on a much deeper.

6 ۰ ۷۰۸

چشم جهان بین

از لحاظ فلسفی انسان دو دیدگاه (چشم) دارد . یکی دیدگاه معنوی و یک دیدگاه مادی . در حقیقت فراماسون ها به یک دیدگاه (چشم) اعتقاد دارند و آنهم دیدگاه (چشم) مادی (سرمایه داری) است . و معنویت (دین) در عقائد فراماسون ها یا بهتر بگوییم لیبرالیست ها حذف شده و معنای حقیقی چشم جهان بین نیز همین است. چشم (جهان) بین ، یعنی دنیا را با چشم ما(مادی) ببینید!!

8 ۰ ۱۵۵۶۲