ایده ها و راهکارهای مقابله با خشم

  • 17 آذر 1398
  • 6 دقیقه
متفرقه
بروز اتفاقات مختلف در زندگی هر فردی می‌تواند منجر به عصبانیت وی شود.عصبانیت هم می‌تواند افراد را در رسیدن به خواسته‌هایشان کمک کند وهم اینکه مانع دستیابی به اهدافشان شود. فراموش نکنید که در هر شرایطی کنترل عصبانیت و مقابله با خشم بسیارمهم است. خشم را می‌توان نوعی هیجان روحی در برابر تهدید و خطر دانست که به افراد اجازه می‌دهد در شرایط بحرانی از طریق آن از خود دفاع کنند.

دوم اکتبر سالروز تولد مهاتما گاندی رهبر استقلال هند به عنوان روز بین المللی نفی خشونت انتخاب شده است. مهاتما گاندی رهبر سیاسی هندی‌ها بود که ملت هند را در راه آزادی از استعماربریتانیا رهبری کرد. او در طول زندگیش استفاده از هر نوع ترور و خشونت برای رسیدن به مقاصد را رد می‌کرد. مجمع عمومی سازمان ملل متحد به منظور ترویج فرهنگ صلح و تفاهم و عاری از خشونت از دولت ها از نهادهای تحت پوشش این سازمان، سازمان های منطقه ای و سازمان های غیردولتی و نیز افراد دعوت کرد روز دوم اکتبر را به عنوان روز نفی خشونت گرامی بدارند و به ترویج فرهنگ نفی خشونت از طریق آموزش و ارتقای آگاهی عمومی کمک کنند.

ایده ها و راهکارهای مقابله با خشم

خشم امری اجتناب‌ناپذیر است و برای بقای انسان‌ها نیز لازم و ضروری است. عدم دست یافتن به خواسته‌های فردی و وجود مانع برای رسیدن به هدف‌ها یکی از دلایلی است که می‌تواند باعث بروز خشم شود. البته موارد دیگری چون، خستگی، محدودیت‌های جسمی، کم کاری افراد، سخت گیری بی دلیل، تحقیر و مسخره کردن و فریب خوردن نیز می‌توانند موجب خشم شوند. باید گفت که خشم و عصبانیت اگر به صورت دقیق مدیریت شوند، به افراد کمک می‌کنند تا در جهت رسیدن به خواسته‌هایشان فعالیت کنند وبه مشکلات خود نیز رسیدگی نمایند.

 چرا خشمگین می شویم؟

در واقع خشم یک ابزار دفاعی است و معمولا افراد زمانی عصبانی می‌شوند که نمی‌توانند به خواسته‌هایی که دارند برسند. نکته مهم دیگر این است که، گاهی خشم برای بعضی افراد به وسیله‌ای تبدیل می‌شود که از طریق آن سعی می‌کنند تا به خواسته‌هایشان برسند. 

 راهکارهای مقابله با خشم

ایده های مقابله با خشم :

در زمان عصبانیت نفس عمیق بکشید :

یکی از دلایلی که باعث عصبانیت در افراد می‌شود، ریتم تنفسی است. بهتر است زمانی که عصبانی هستید نفس عمیق بکشید تا مقداری از عصبانیت شما کاهش یابد. نفس عمیق در زمان عصبانیت نباید فراموش شود.

ورزش کنید :

فعاليت جسمي به شما کمک مي‌کند که عصبانيت شما زمان کمتری داشته باشد. با افزايش توان جسمی قدرت غلبه شما بر عصبانيت بيشترميشود.

ورزش کردن

شروع به نوشتن کنید :

کلماتی که هنگام عصبانیت بیان میکنید را بنویسید و سعی کنید دیگراز آنها استفاده نکنید.

نویسندگی

یک لحظه تفکر کنید :

در مراحل شديد عصبانيت بهتر است با فردی که از او عصبانی هستید رو به رو نشوید و به جای آن چن لحظه فکر کنید تا آرام شوید و کار درست را انجام بدهید.

شمردن اعداد :

زمانی كه عصبانی هستید توصیه می شود از 1 تا 100 بشمارید. شمارش اعداد باعث می شود كه شما كمی از موقعیت فاصله گرفته و عصبانیت شما کاهش یابد.

اشتباه خود را قبول کنید.

هنگامی که عصبانی هستید چند لحظه مکان را ترک کنید تا کمی ارام شوید: 

یكی از راه های كنترل عصبانیت ترک موقعیت است. با ترک موقعیت، شما فرصت فكر كردن دارید اگر مخاطب شما فرد خاصی است، می توانید از او بخواهید تا در زمان دیگری در مورد مسأله تان صحبت كنید. اما در پاره ای اوقات هنگام رویارویی با موقعیت های برانگیزاننده عصبانیت، شما نمی توانید موقعیت را به طور كامل ترک كنید، ولی می توانید برای چند دقیقه ای از مکان مورد نظرخارج شده و قدمی بزنید، در صورت امكان آب نوشیده و سپس به موقعیت باز گردید.

پیاده روی

خشم خود را به ابزاری سودمند تبدیل کنید :

وقتی که احساس می‌کنید عصبانی هستید، مسیر خود را تغییر دهید به طور مثال اگر در خانه کسی باعث عصبانیت شما میشود شروع به تمیز کردن خانه کنید تا آرام شوید.

همراه با شوخ‌طبعی عذرخواهی کنید:

هر چه تلاش کنید، باز هم امکان دارد بعضی اوقات خشم‌تان از کنترل خارج شود. در این مواقع خود را کنترل کنید. سپس از کسانی که ناراحتشان کرده‌اید، عذرخواهی کنید.

کنترل اعصاب

انرژی منفی را از خود دور کنید :

خشم و عصبانیت انرژی منفی به همراه دارد ، زمانی که عصباتی هستید با انجام فعالیت های جسمانی سعی کنید فکرهای منفی را از خود دور کنید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

متن وارد نشده است

متن وارد نشده است

تا کنون نظری ثبت نشده!

شما اولین نفری باشید که به این ایده نظر می دهید.

مطالب مرتبط

پندهایی از افراد موفق

موفقیت را می توان به روش های مختلفی تعریف کرد و هیچ تعریف یکسانی برای آن وجود ندارد. موفقیت را می توان شروع یک شکست معنی کرد. موفقیت راه آسانی نیست که بتوان در چند مرحله به آن دست یافت. همه افراد موفق مشکلات زیادی را پشت سر گذاشتند تا به اهداف خود برسند .

7 ۰ ۱۴۱۹

چگونه شاد باشیم و شاد زندگی کنیم؟

خوشحالی یک انتخاب است و افرادِ واقعا خوشحال هر روز آن را انتخاب می‌کنند! چیزی که شاید ندانید این است که این آدم‌ها درست مانند آدم‌های معمولی با سختی رو‌به‌رو می‌شوند، اما با سلاحِ خنده و مثبت اندیشی برای آن زندگی‌‌ای که لایقش هستند، دائما مبارزه می‌کنند؛‌ بنابراین اگر تا به حال از خودتان پرسیده‌اید که «چرا آنها همیشه اینقدر خوشحال‌اند؟» با ما همراه شوید تا با هم برخی از رازهای این افرادِ واقعا خوشحال را مرور کنیم.

25 ۰ ۱۴۸۹

7 ایده غیرممکن که ممکن شدند! (قسمت اول)

ایده هایی که هرگز کسی فکر نمیکرد محقق شوند اما ثابت کردند هیچ ایده ای غیر ممکن نیست...

3 ۰ ۲۰۱۵

مدیریت بحران و اصول آن

بحران در حقیقت یک فشار روانی و اجتماعی بزرگ است که باعث در هم شکسته شدن واکنش های اجتماعی می شود و با آسیب‌های جانی و مالی، تهدیدها، خطر همراه است. حادثه‌ای که به طور طبیعی یا توسط انسان به وجود می‌آید که جهت بر طرف کردن آن نیاز به اقدامات اساسی میباشد. بحران یک وضعیت اضطراری است و موجب تغییر رفتار میشود.

5 ۰ ۸۸۶