مدیریت استرس و روشهای کاهش استرس

  • 09 دی 1398
  • 5 دقیقه
متفرقه
وضعیت اقتصادی بد، تورم، به هم خوردن برنامه‌های آینده فردی، ناپایداری اقتصاد و بازار کار باعث ایجاد استرس دائمی در زندگی و کار می‌شوند. این استرس می‌تواند جنبه‌های گوناگونی داشته باشد. اما به نتایجی منجر می‌شود که همه آن‌ها بد و منفی هستند. مقابله با استرس شاید کمی دشوار به نظر برسد اما شما باید آن را کنترل دارید. در واقع، اینکه شما باور داشته باشید که روی زندگی خود کنترل دارید؛ پایه و اساس مدیریت استرس است .

استرس چیست؟

استرس زمانی به وجود می آید که باور کنیم زمان، منابع یا دانش کمی برای مدیریت کردن شرایط داریم؛ در واقع استرس زمانی در ما ایجاد می‌شود که احساس کنیم کنترل امور از دستمان خارج است. 

مثبت اندیشی چیست و چگونه مثبت اندیش باشیم؟

نشانه‌های استرس

هر شخصی نسبت به استرس به طور متفاوت واکنش نشان می‌دهد بعضی از نشانه های آن عبارتند از:

  • دست و پاهای سرد و عرق کرده
  • احساس دست‌پاچه بودن
  • سردردهای مکرر
  • معده درد و احساس تهوع
  • حمله‌های عصبی
  • خواب بیش از اندازه یا بدخوابی
  • مشکل در تمرکز کردن
  • رفتارهای وسواسی یا اجباری
  • خستگی دائمی
  • عصبانیت
  • چاقی یا لاغری بیش از اندازه

عواقب استرس

استرس روی عملکرد انسان ها تأثیر می‌گذارد و اجازه نمی‌دهد که کارهایشان را به درستی انجام دهند و تأثیر جدی بر شغل، سلامتی و ارتباطات دارد. از طرفی استرس طولانی مدت می‌تواند شرایطی مانند بیماری‌های قلبی عروقی، سکته مغزی، افسردگی، فشار خون بالا و ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن به همراه داشته باشد.

مدیریت استرس

هر بار که دچار احساس استرس شدید، آن را یادداشت کنید تا به مرور زمان متوجه شوید چه شرایط و اتفاقاتی باعث بروز این احساس در شما می‌شوند. بعد از شناسایی عامل استرس می‌توانید استرس خود را مدیریت کنید.

عزت نفس چیست و راههای تقویت آن

مدیریت کردن زمان

اگر نتوانید زمان را به خوبی مدیریت کنید، حجم کاری می‌تواند یکی از عوامل استرس‌زا باشد و این دلیل اصلی استرس بسیاری از انسان‌ها است. برای رفع شدن استرس خود می‌توانید لیستی از کارهایی که باید انجام دهید بنابراین میتوانید کارهایتان را اولویت‌بندی کنید و وقت خود را روی کارهای مهم‌تر صرف کنید و به استرس کمتری دچار میشوید. همچنین از انجام دادن همزمان کارها اجتناب کنید.

استرس شغلی چیست؟

استرس شغلی را می توان روی هم جمع شدن عاملهای استرس زا و آن گونه وضعيت های مرتبط با شغل دانست که بیشتر افراد نسبت به استرس زا بودن آن اتفاق نظر دارند. 

ایده ها و راهکارهای مقابله با خشم

هزينه های ناشی از استرس شغلی

هزینه هایی که استرس های شغلی ایجاد میکند سنگین است ولی تعیین میزان دقیق آن دشوار است یعنی با آنکه رسیدن به میزان دقیق هزینه های مرتبط با استرس شغلی به سبب پیچیدگی آن عملی نیست، با این حال میتوانیم به داده های تردید ناپذیری در این خصوص دست یابیم.

ترس و نااطمینانی ریشه استرس شغلی مدرن

تضعیف موقعیت شغلی در شرایطی که تورم زیاد است و قیمت‌ها هر روزه افزایش می‌یابند، به معنای این است که نمی توانید به برنامه‌های زندگی خود برسید و حتی شاید از عهده خرج زندگی برآیید. در شرایط بدتر حتی ممکن است به این فکر کنید که اگر این کار را انجام ندهید، شاید اخراج هم بشوید.

استرس را به سه نوع تقسیم بندی میکنند: 

استرس های کوتاه مدت، استرس های کوتاه اما مکرر، استرس های مزمن

شناسایی منابع استرس در زندگی و مقابله با استرس :

مدیریت استرس با شناسایی منابع استرس در زندگی تان شروع می شود منابع واقعی استرس همیشه آشکار و واضح نیستند. و بطور مداوم در مورد فرصت های کاری و شغلی نگران هستید اما شاید این خود شما باشید که منجر به استرس و نگرانی می شوید. 

مهارت ارتباطی چیست و اهمیت آن

راه های نادرست برای مقابله با استرس :

  • سیگار کشیدن
  • نوشیدن الکل و مشروب
  • ساعت ها جلوی تلویزیون یا کامپیوتر نشستن
  • ترک کردن دوستان، خانواده و فعالیت ها
  • استفاده از قرص و مواد مخدر برای رسیدن به آرامش
  • خوابیدن بیش از حد
  • فریاد زدن، دعوا کردن، وغرغر، خشونت فیزیکی

روش های مدیریت استرس:

  1. اجتناب از استرس های غیر ضروری
  2. تغییر دادن شرایط
  3. انطباق با عوامل استرس زا
  4. پذیرفتن چیزهایی که نمیتوانیم تغییرشان دهیم
  5. به تفریحاتمان کمی زمان بدهیم.


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

متن وارد نشده است

متن وارد نشده است

تا کنون نظری ثبت نشده!

شما اولین نفری باشید که به این ایده نظر می دهید.

مطالب مرتبط

اینفوگرافیک چیست؟

اینفوگرافی‌ها در طی سال‌های اخیر به یکی از ابزارهای ارتباط جمعی تبدیل شده‌اند. به‌طورکلی، هدف از تولید اینفوگرافی دسترسی به جامعه گسترده‌تری از مخاطبان از طریق ساده‌سازی موضوعات پیچیده و سازمان‌دهی آن‌ها در یک قالب قابل هضم است و به خاطر سادگی نسبی و جذابیت روایتگری اینفوگرافی است که این نوع از محتوا روز به روز محبوب‌تر شده و بیشتر در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شود.

6 ۰ ۱۵۱۲

شرکت های پیشتاز دنیا در عرصه یادگیری عمیق

یادگیری عمیق به عنوان زیرمجموعه ای از یادگیری ماشینی، که خودش زیرمجموعه ای از هوش مصنوعی محسوب می شود، راهی است برای پیاده سازی یادگیری ماشین از طریق شبکه های عصبی مصنوعی؛ یعنی الگوریتم هایی که عملاً از ساختار و عملکرد مغز انسان تقلید می کنند. هرچند این فرآیند هنوز در حال تکامل است، اما قابلیت‌های آن پایان ناپذیر است. یادگیری عمیق از شبکه‌های عصبی مصنوعی به منظور تقلید عملکردهای مغز انسان بهره می‌گیرد. یادگیری عمیق در حوزه‌های بی‌شماری کاربرد دارد، ازجمله تشخیص گفتار، ابررایانه، رسانه‌ اجتماعی، پردازش زبان طبیعی و امنیت سایبری.

7 ۰ ۱۲۰۹

مراحل راه اندازی رستوران موفق

راه اندازی رستوران در قدم اول ممکن است کار بسیار دشواری باشد. از موارد اصلی که در راه اندازی رستوران باید در نظر گرفت میتوان به انتخاب محل مناسب، تامین منابع مالی،انتخاب نام و خرید تجهیزات اشاره کرد.

5 ۰ ۱۲۹۴

تعریف کاریزما چیست؟ به چه کسانی کاریزماتیک می‌گوییم؟

کاریزما نوعی ویژگی و خصوصیت است که برخی افراد دارند. کسانی که ما به آنها افراد کاریزماتیک می‌گویی. کسانی ویژگی کاریزماتیک بودن را دارند، در ارتباط با دیگران چه در تعامل‌های عادی روزمره و چه به عنوان یک الگو و فرد الهام‌بخش، در لایه‌های عمیق احساسی بر روی دیگران تاثیر می‌گذارند

6 ۰ ۱۹۷۲