دانستنی‌هایی درباره قهوه

  • 28 بهمن 1398
  • 7 دقیقه
متفرقه
قهوه نوعی نوشیدنی رایج است که از دانه‌های بوداده و آسیاب ‌شده درخت قهوه به دست می‌آید. این گیاه از آفریقا سر در آورده و سپس در سایر نقاط جهان پراکنده شد و در حال حاضر در بیش از ۷۰ کشور کشت می‌شود که در درجه اول مناطق استوایی آمریکا، جنوب شرقی آسیا، هند و آفریقاست که دانه‌های قهوه را برداشت و فرآوری می‌کنند.

قهوه چیست؟

قهوه یک دانه بسیار دوست داشتنی است که در نواحی گرمسیری رشد می‌کند به دست می‌آید. ارتفاع این درخت بین ۳ تا ۱۰ متر متغیر است و ۳ تا ۵ سال بعد از کاشته شدن محصول می‌دهد. درخت قهوه بومی مناطق نیمه‌ گرمسیری آفریقا و برخی از جزایر جنوب و جنوب شرق آسیا است. این گیاه، گل‌هایی سفید و خوشبو دارد که شباهت زیادی به گل یاسمین دارد. 


این دانه بعد از نفت، دومین ماده تجاری و دومین نوشیدنی پر مصرف بعد از آب است. از هر چهار نفر یک نفر در جهان به طور مستقیم و غیرمستقیم با آن سر و کار دارد و ۴۰ درصد قهوه دنیا نیز در برزیل کشت می‌شود.


دانه‌های قهوه خشک شده به درجات مختلف برشته می‌شوند، بسته به عطر و طعم مورد نظر، درجه‌ بندی‌های مختلفی برای این محصول در نظر گرفته شده‌است، قهوه کمی اسیدی است و می‌تواند به علت داشتن کافئین بالا موجب تحریک انسان گردد.

قهوه چیست؟ایده استارتاپ راه اندازی کافه سیار

انواع قهوه :

قهوه به چهار نوع اکسلسا، لیبریکا، عربیکا و روبوستا دسته‌بندی می‌شود که دو نوع اول ۱.۰ درصد از کل قهوه دنیا را تشکیل می‌دهند. گیاهان عربیکا و روبوستا تفاوت‌ها و شباهت‌هایی با یکدیگر دارند.


از مهم‌ترین آن‌ها این است که دانه‌ روبوستا تپل ‌تر است و خط وسط آن‌ صاف است. دانه عربیکا کشیده‌تر و خط وسط آن منحنی شکل است. قند، چربی و اسیدهای ارگانیک روبوستا نصف عربیکا اما کافئین آن دو برابر عربیکا است.

انواع قهوهایده استارتاپی راه اندازی رستوران ارگانیک


طعم عربیکا ملایم و میوه‌ای است، درحالی که طعم روبوستا تلخ است و مزه سوختگی می‌دهد. قیمت عربیکای معمولی دو برابر روبوستای معمولی است. کشور برزیل بزرگ‌ترین تولید کننده عربیکا و ویتنام بزرگ‌ترین تولید کننده روبوستا است.


سولاته ترکیب دو اسم “سو” و “لاته” است، سو برگرفته از برند سولیکو کاله و لاته کلمه‌ای ایتالیایی به معنی شیر است. علاوه بر آن لاته نوعی رسپی قهوه بصورت ترکیبی از شیر و اسپرسو است. سولاته می‌تواند یک نوشیدنی بسیار خوب برای شروع یک روز پر انرژی یا گذراندن یک بعد ازظهر پرنشاط باشد.


دستورالعمل موفقیت استارباکس چیست؟حتما این به این مطلب هم سربزنید: دستورالعمل موفقیت استارباکس چیست؟
استارباکس شرکت کافی‌شاپ‌های زنجیره‌ای آمریکایی است، که با در اختیار داشتن شعبه های زیادی در کشورهای مختلف، بزرگ‌ ترین کافی‌شاپ زنجیره‌ای در جهان محسوب می‌شود و انواع قهوه دم‌ کردنی و اسپرسو، چای، انواع نوشیدنی‌های داخل بطری، شیرینی، ساندویچ‌های آماده و نوعی میلک‌ شیک قهوه اختصاصی استارباکس با نام «فراپوچینو» نیز سرو می کند.

تاثیرات مثبت قهوه بر سلامتی

  • قدرت آنتی اکسیدانی:

 دانه‌های قهوه سرشار از آنتی اکسیدان هستند. یک فنجان قهوه مقدار آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به همین مقدار آب انگور، تمشک و پرتقال دارد. به علاوه ترکیبات فنولیک موجود در قهوه از چای و کاکائو که به عنوان دو منبع فنولیک شناخته می‌شوند، بیشتر است. افزودن شیر یا خامه به قهوه تاثیری در جذب آنتی اکسیدان‌های آن ندارد. البته ترجیحا بهتر است شکر اضافه نشود، زیرا جذب آنتی اکسیدان‌ها را به تاخیر می‌اندازد.


تاثیرات مثبت قهوه بر سلامتیایده طراحی سایت منوی آنلاین کافی شاپ

  • پیشگیری از پارکینسون:

 مطالعات زیادی گویای این مطلب است که مصرف منظم قهوه قدرت کاهش خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را دارد.

  • کاهش آسیب‌های کبد: 

نوشیدن سه فنجان و بیشتر قهوه در روز می‌تواند پیشرفت هپاتیت C مزمن را کاهش دهد.

  • سنگ صفرا و کلیه: 

کسانی که مصرف کننده بالای قهوه هستند (۴ فنجان و بیشتر در روز) ۲۵% کمتر از افرادی که این نوشیدنی را میل نمی‌کنند مبتلا به سنگ کلیه و صفرا می‌شوند. نوشیدن حداقل یک فنجان قهوه در روز تا ۱۰% احتمال این بیماری را کاهش می‌دهد.

  • کاهش احتمال ابتلا به نقرس: 

افرادی که در طول روز ۴ فنجان و بیشتر قهوه می‌نوشند ۴۰% کمتر از مصرف کنندگان کم قهوه در معرض خطر ابتلا به بیماری نقرس هستند.


قهوهوَن صبحانه

  • موفقیت شغلی: 

کافئین یک محرک است. تحقیقات زیادی گویای تاثیرات مثبت کافئین در هوشیاری و توجه است. 

مضرات قهوه

  • فشار خون:

قهوه فشار خون را بالا می‌برد. حتی اگر این افزایش خیلی جزئی هم باشد، کسانی که دچار پرفشاری خون هستند در برابر این تاثیر قهوه آسیب پذیرترند.

  • پوکی استخوان:

مصرف کنندگان بالای قهوه ممکن است دچار افزایش دفع کلسیم از ادرار شده و در معرض خطر پوکی استخوان قرار گیرند. این مشکل به خصوص در مورد کسانی که به اندازه کافی کلسیم دریافت نمی‌کنند اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.


لاتهنرم افزار رزرو و نمایش میزهای رستوران

  • خواب نامطلوب:

افراط در مصرف کافئین ممکن است تا حد چشمگیری سیستم عصبی مرکزی را تحریک کند. همچنین مقدار بالای کافئین تاثیرات منفی در به خواب رفتن و کیفیت خواب دارد. هر فردی باید متناسب با شرایط خواب خود ساعت نوشیدن قهوه را تنظیم کند، اما به طور کلی توصیه می‌شود ۴ تا ۶ ساعت قبل از به رختخواب رفتن قهوه نوشیده نشود.

  • رفلاکس گوارشی: 

قهوه تا حد بالایی می‌تواند عامل بازگشت اسید معده و سوزش معده در افراد مستعد این مشکل شود.

  • کاهش جذب آهن: 

نوشیدن قهوه به همراه غذا به خاطر وجود تانین، جذب آهن را کم می‌کند. افراد مبتلا به کم خونی باید قهوه را مانند چای یک ساعت قبل یا دو ساعت بعد از غذا بنوشند.

قهوه لاته


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

متن وارد نشده است

متن وارد نشده است

تا کنون نظری ثبت نشده!

شما اولین نفری باشید که به این ایده نظر می دهید.

مطالب مرتبط

ریکاردو سملر کیست و شیوه مدیریتی عجیب او چگونه است؟

برخورداری از ویژگی‌های شخصی به بهتر شدنِ شما و تعاملات‌تان با دیگران کمک می‌کند و از شما مدیر موفقی می‌سازد که دیگران برای آن احترام قائلند و از پیروی کردن از او احساس رضایت می‌کنند.

6 ۰ ۱۷۹۲

تالار ایده پردازان - علی کاشی

ایده های مطرح شده : ☁ تولید مواد اولیه برای رستوران ها ☁ استفاده از ضایعات سنگ ☁ پیتزا آماده ☁ حمام ترکی مستقل

1 ۰ ۵۷

ایده هایی که شما را آدم موفقی میکند

امروزه فهم تفاوت های افراد موفق و ناموفق دغدغه‌ی بسیاری از افراد است. نابرابری‌های اجتماعی و فاصله طبقاتی بسیاری از جوانان را مجبور کرده تا با تلاش زیاد موفقیت خودشان را تثبیت کنند. علی‌رغم کتابها و دوره‌های آموزشی فراوانی که در زمینه‌ی روانشناسی وجود دارد، لازم است درباره ابعاد مختلف موفقیت به گفتگو بپردازیم. اگر دائما در حال تلاش و موفقیتی به‌دست نمی‌آورید ممکن است مشکلتان غیر از چیزی باشد که فکر می‌کنید.

5 ۰ ۱۰۰۷

چرا جوانان از کارآفرینی می‌ترسند؟

جوانان معمولاً به خاطر ترس از شکست و ناکامی و نداشتن سرمایه یا فشاری که روی آن‌هاست، یک کار مستقل را شروع نمی‌کنند و محققان بر این باورند که مهمترین دلیل این ترس این است که جوانان امروز الگوی مناسبی از کارآفرینان جوان گذشته ندارند که از آن‌ها پیروی کنند‎.

6 ۰ ۸۴۲