اینفوگرافیک چیست؟

  • 17 بهمن 1398
  • 6 دقیقه
متفرقه
اینفوگرافی‌ها در طی سال‌های اخیر به یکی از ابزارهای ارتباط جمعی تبدیل شده‌اند. به‌طورکلی، هدف از تولید اینفوگرافی دسترسی به جامعه گسترده‌تری از مخاطبان از طریق ساده‌سازی موضوعات پیچیده و سازمان‌دهی آن‌ها در یک قالب قابل هضم است و به خاطر سادگی نسبی و جذابیت روایتگری اینفوگرافی است که این نوع از محتوا روز به روز محبوب‌تر شده و بیشتر در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شود.

اینفوگرافی چیست؟

کلمه اینفوگرافیک (Infographic) در واقع از ترکیبی از دو کلمه information به معنی اطلاعات و graphic به وجود آمده است. لذا به زبان ساده، اینفوگرافی یک محتوای گرافیکی است که با هدف هضم و درک راحت‌تر و بهتر اطلاعات طراحی و تنظیم می‌شود.

در اینفوگرافی از کمترین مقدار متن استفاده می‌شود و این پتانسیل را دارد که به‌عنوان یک ابزار قدرتمند برای نمایش داده‌ها، توضیح مفاهیم، ساده‌سازی پیچیدگی‌ها، ترسیم روابط، نمایش روندها و ارائه آمار و ارقام مورد بهره ‌برداری قرار بگیرد. اینفوگرافی با ایجاد یک قالب فشرده و قابل به اشتراک‌ گذاری، انتقال اطلاعات را ساده می‌کند. 


دنیای بدون اینفوگراف دنیایی گیج و خسته کننده خواهد بود. ارائه‌هایی شامل صفحات پی در پی متون سیاه و سفید و اعداد و ارقام بی روح. استفاده از گرافیک اطلاع رسان باعث می‌شود بیننده با نگاهی کوتاه حجم قابل توجهی از اطلاعات را که شکل نوشتاری آن ممکن است مقاله بلند بالایی را تشکیل دهد. اینفوگراف‌ها در ارائه مختصر و مفید اطلاعات کاملا موثر هستند.

 درحال حاضر سایت ها و برنامه های زیادی برای ارائه اینفوگرافی غالب های آماده و متنوعی را به صورت رایگان در اختیار کاربران می گذارد.

اینفوگرافی

جستجو حرفه ای در گوگل چیست؟

مراحل طراحی و ساخت اینفوگرافیک

1. شناخت مخاطب برای اینفوگرافیک

اینفوگرافیک‌ها تنها در طراحی خلاصه نمی‌شوند. شما باید اطلاعاتی را از طریق گرافیک ارائه دهید و برای انجام این کار باید مخاطبانی را که قصد ارائه اطلاعات به آن‌ها دارید بشناسید.

5 دسته مخاطب وجود دارد که می‌تواند نحوه انتخاب و تجسم داده‌های شما را تغییر دهد که این 5 دسته عبارتند از: تازه کارها، افراد عمومی، مدیران، متخصصان و پرسنل اجرایی.

شما باید مخاطب ایده‌آل خود را از بین این 5 دسته تشخیص دهید و ساخت اینفوگرافیک برای این دسته از مخاطبان را آغاز کنید. هنگام فکر کردن درمورد داده‌هایی که می‌خواهید طراحی کنید باید به همه 5 دسته مخاطب بالا فکر کنید. 

شناخت مخاطب برای اینفوگرافیک

Wordpress چیست و نحوه استفاده از آن چگونه است؟

2. جمع‌آوری محتوا و داده‌های مربوطه

تمام مطالب و داده‌هایی را که می‌خواهید در اینفوگرافیک از آن استفاده کنید سازماندهی کنید. برای این کار می‌توانید داده‌های شخص ثالث را جمع‌آوری یا از داده‌های اصلی خود استفاده کنید. فقط اگر از داده‌های شخص ثالث استفاده می‌کنید باید مطمئن باشید که منابع خود را درست ذکر می‌کنید.


موشن گرافیک چیست و چه کاربرد هایی دارد؟حتما این به این مطلب هم سربزنید: موشن گرافیک چیست و چه کاربرد هایی دارد؟
موشن گرافیک از ترکیب دو کلمه موشن و گرافیک به معنی تصاویر متحرک تشکیل شده است. تصاویری که به وکنور معروف اند و توسط نرم افزارهای ساخت موشن مانند افترافکت به حرکت در می آیند.

سازماندهی داده‌ها

هنگام جمع‌آوری اطلاعات خود اطمینان حاصل کنید که می‌دانید چه چیزی می‌خواهید از طریق این اطلاعات به مخاطب ارائه دهید. 

 ذکر منابع

برای ساخت اینفوگرافیک با منابع مختلف بهترین راه این است که این منابع را با ذکر نشانی اینترنتی آن‌ها (URL) و لینکی که آن را به صفحه شما پیوند می‌دهد در انتهای اینفوگرافی ذکر کنید.

 3. انتخاب قالب متن مورد نظر

گام بعدی این است که یک الگوی اطلاعاتی مناسب برای نشان دادن این داده‌ها انتخاب کنید. قالبی را انتخاب کنید که به طور خاص برای نوع داده‌هایی که می‌خواهید ارائه دهید طراحی شده باشد. قالب‌ها و الگوهای زیادی وجود دارند که شما می‌توانید با توجه به نوع داده‌های خود آن را انتخاب کنید.

اینفوگرافی چیست؟

4. دانلود قالب پاور پوینت

شما با توجه به نوع داده‌های خود می‌توانید بهترین قالب پاور پوینت را انتخاب کنید. به عنوان مثال اگر اینفوگرافیک شما در قالب گاه ‌شمار تعریف می‌شود باید پاورپوینت متناسب با آن را انتخاب کنید تا بتواند تمام محتوای شما را به درستی پوشش دهد.


دانلود قالب پاور پوینت


5. سفارشی‌سازی اینفوگرافیک

اطلاعات محتوای خود را پلاگین کنید و سپس اندازه فونت و قالب‌بندی خود را تنظیم کنید. همچنین می‌توانید در این بخش گرافیک و رنگ‌ها را تغییر دهید، این کار بسته به نام تجاری شما و اطلاعاتی است که می‌خواهید ارائه دهید. برای سفارشی‌سازی یک اینفوگرافیک حتی ممکن است نیاز باشد رنگ یا سبک فونت خاصی را اضافه و یا تغییر دهید.
طراحی اینفوگرافی

آشنایی با نرم افزارهای گرافیکی شرکت Adobe

6. قرار دادن کد و دکمه پینترست  (Pinterest)

تنها کاری که باید انجام دهید این است که محتوای جذابی که آماده کرده‌اید را منتشر و برای آن تبلیغ کنید،  برای انتشار اینفوگرافیک از وبلاگ خود استفاده کنید. اینفوگرافیک شما باید شامل یک دکمه پینترست برای بازدیدکنندگان باشد که بتواند به راحتی آن را به علاقه‌مندی‌های خود اضافه کند. و همچنین یک کد جای‌گزاری برای بازدیدکنندگان قرار دهید تا بتوانند آن را در وب‌ سایت‌ها و وبلاگ‌های خود به اشتراک بگذارند.

دلیل محبوبیت اینفوگرافی چیست؟

یک اینفوگرافی خوب به‌سرعت پخش می‌شود و انبوهی از بازدید، لینک و کامنت را برای خود جذب می‌کند. دلیل علاقه ما به اینفوگرافی به این واقعیت برمی‌گردد که مغزمان محتوای بصری را سریع‌تر از محتوای نوشتاری پردازش می‌کند. 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

متن وارد نشده است

متن وارد نشده است

تا کنون نظری ثبت نشده!

شما اولین نفری باشید که به این ایده نظر می دهید.

مطالب مرتبط

اینفوگرافیک چیست؟

اینفوگرافی‌ها در طی سال‌های اخیر به یکی از ابزارهای ارتباط جمعی تبدیل شده‌اند. به‌طورکلی، هدف از تولید اینفوگرافی دسترسی به جامعه گسترده‌تری از مخاطبان از طریق ساده‌سازی موضوعات پیچیده و سازمان‌دهی آن‌ها در یک قالب قابل هضم است و به خاطر سادگی نسبی و جذابیت روایتگری اینفوگرافی است که این نوع از محتوا روز به روز محبوب‌تر شده و بیشتر در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شود.

6 ۰ ۱۵۲۶

اصطلاحات شطرنج

تمام اصطلاحات رایج شطرنج

12 ۰ ۴۸۰۰

تالار ایده پردازان - ستاره تاجبخش

ایده های مطرح شده : ☁ ربات گیرنده سوسک ☁ اعتبار خرید VIP ☁ باشگاه مادر و فرزند

1 ۰ ۴۷

تکنولوژی کنسرو سازی

کلمه کنسرو سازی از واژه ی یونانی Conservar به معنی حفظ کردن گرفته شده است .بنابراین تعریف از کلمه کنسرو باید بتوان برای کلیه روشهایی که به هر نحو موجب افزایش زمان قابلیت نگهداری محصول می شوند استفاده نمود.

11 ۰ ۵۲۵۷