مثبت اندیشی چیست و چگونه مثبت اندیش باشیم؟

  • 04 دی 1398
  • 6 دقیقه
متفرقه
خیلی از ما نمیدانیم با این همه مشکلاتی که در زندگی داریم، چگونه مثبت فکر کنیم و از زندگی لذت ببریم، مثبت‌اندیشی و لذت بردن از زندگی ارتباط چندانی با عوامل محیطی و مادیات ندارد. شما تنها زمانی خوشبختی را احساس می‌کنید و از زندگی خود لذت می‌برید که بتوانید در هر شرایطی با دید مثبت به مسائل نگاه کنید، نگرش شما فقط به خودتان بستگی دارد. بعضی وقت‌ها حتی بهترین داروها و مراقبت‌ها هم سلامت جسم و روان را تضمین نمی‌کنند. تمرینات مثبت‌اندیشی می‌توانند در زندگی بسیار سودمند باشند.

مثبت اندیشی چیست؟

مثبت اندیشی یکی از الگوهای رفتاری سالم در جامعه است. آینده هر شخص تا حد زیادی به خود او بستگی دارد نگرش مثبت داشتن می تواند مقدمات موفقیت را برای او فراهم کند. البته تنها مثبت اندیشی لازمه کار نیست بلکه به این معنی می باشد که نگرش مثبت در زندگی می تواند انسان را به سمت کامیابی سوق دهد. اگر این توانایی در ما وجود ندارد می بایست به کمک روشهای موثر روانشناسی توسط روانشناس مورد بررسی و تحت درمان قرار گیرد. 


بسیاری از نگرش های ما نسبت به محیط اشتباه است که با تصحیح آنها می توان قدمی بزرگی برای مبارزه با افکار منفی برداشت.همچنین با بررسی دیدگاه های شخصی نسبت به مسائل مختلف این مشکل قابل حل است.

پیش به سوی مثبت اندیشی

اگر شخص منفی نگری هستید بهترین کار ممکن این است که به یک روانشناس مراجعه کنیم. روانشناس به ما کمک خواهد کرد تا بتوانیم مثبت بیاندیشیم. یکی از مهمترین اقدامات ریشه یابی و علت یابی این موضوع است، مواردی همچون شرایط و محیط ناسالم از نظر روانشناختی، یا عدم سلامت روانی و شخصیتی و مانند آنها می توانند جزو دلایل اصلی تفکرات منفی باشند. بازنگری افکار کمک بسیاری به ریشه یابی موضوع خواهد کرد. پس از این مرحله امکان ارائه راهکار مناسب وجود خواهد داشت.


یکی از مهمترین اقدامات مرور و مشخص کردن واقعیات و تحریفات است. ممکن است بسیاری از نگرش های ما نسبت به محیط اشتباه باشد که با تصحیح آنها می توان قدمی بزرگی در این زمینه برداشت. یکی دیگر از بهترین راهکارها برای دستیابی به مثبت اندیشی، روش تجسم تصاویر ذهنی و تمرینات آن است. 

ایده ها و راهکارهای مقابله با خشم

از جمله اقداماتی که برای مثبت اندیش بودن انجام داد میتوان به موارد زیر اشاره نمود:


1. هنگام صحبت از واژه های مثبت استفاده کنید و از کلمات ناامید کننده بپرهیزید.

2. افکار منفی را از خود دور کنید و هنگامی که ناراحت هستید یا روحیه‌تان ضعیف است اجازه ندهید افکار منفی به سراغ شما بیایند.

3. از جملات الهام بخش و مثبت استفاده کنید.

4.  هنگامی که احساس ضعف یا اضطراب دارید کنترل افکار خود را به دست بگیرید. برای مثال به اتفاقات خوب فکر کنید یا چیزاهای مثل آن تا حواس شما را پرت کند.

5. به افکار منفی و ضعف‌هایتان شک کنید و باور کنید در رسیدن به همه‌ی اهداف‌تان موفق خواهید بود.

6. به اشتباهات گذشته خود فکر کنید و از آن ها درس بگیرید.

7. به خودتان اعتماد داشته باشید.

عزت نفس چیست و راههای تقویت آن

8. به وضعیت کنونی خود به عنوان یک فرصت بنگرید.

9. به راه های عملی کردن رویاهایتان تمرکز کنید.

10. خواسته و آرزوهای خود را یادداشت کنید.

11. صاف بنشینید.

12. آرامشتان را حفظ کنید و زود عصبی نشوید.

13. عاقلانه به مشکلات بنگرید.

14. با افراد مثبت اندیش رفت و آمد کنید.

15. خوش گذرانی کنید.

16. لبخند بزنید گاهی اوقات تمام چیزی که برای داشتن حس خوب نیاز دارید یک لبخند است. 

ایده استارتاپی جلوگیری از خشونت

17. کتاب بخوانید

18. ورزش کنید 

19. تسلیم نشوید.

20. یادتان باشد همه چیز تغییر میکند و اگر در شرایط بدی هستید همانگونه نخواهد ماند.

به طور کلی عواملی وجود دارد که موجب پیدایش انواع افسردگی ها می شود که بر سلامت جسمی، احساسی و معنوی ما تاثیر منفی می گذارد.این اعمال فعالیت های مغزمان را تحت تاثیر قرار میدهد و می توانند رنج، بدشانسی و بیماری های جسمی و روانی را پدید آورند. این که شما با چه کسانی معاشرت می کنید از اهمیت زیادی برخوردار است. 


وقتی در کنار افراد مثبت هستید حالت خودتان بهتر خواهد بود اما زمانی که با اشخاص منفی وقت صرف می کنید، احساس گرفتگی، تنش، تشویش، ناراحتی و بیماری می کنید. افرادی که به شما استرس می دهند، شما تحت تاثیر آن عصبی و گرفته می شوید و موجب افزایش هورمون استرس های مغزی میشود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

متن وارد نشده است

متن وارد نشده است

تا کنون نظری ثبت نشده!

شما اولین نفری باشید که به این ایده نظر می دهید.

مطالب مرتبط

سایت ebay چیست و چگونه کار میکند؟

eBay بازاری است که هر روز میلیون‌ها نفر در آن به خرید، فروش یا هر دو مشغول‌اند. زیبایی کار eBay در قدرت بازارش است؛ در این بازار هر چیز همان‌قدر می‌ارزد که مشتری حاضر است بابتش پول بپردازد.

6 ۰ ۴۹۱۲

DIY چیست؟

شما مخفف "DIY" را همه جا می بینید و می شنوید، و احتمالاً از قبل می دانید که مخفف آن چیست: "این کار را خودتان انجام دهید." این یک مفهوم کاملاً ساده است. اما «DIY» ممکن است تصاویر کاملاً متفاوتی را برای افراد مختلف ایجاد کند، زیرا واقعاً می‌تواند درباره چیزهای زیادی باشد.

4 ۰ ۲۸۸۳

بینایی ماشینی چیست و چه کاربردی دارد؟

بینایی ماشین شاخه ای از دانش است که از طریق پردازش تصاویر دوبعدی، جهان سه بعدی پیرامون را بازسازی و تفسیر میکند. به بیان ساده، بینایی ماشین یعنی اینکه کامپیوترها بتوانند جهان را به کمک دوربین‌ها ببینند، بفهمند و حتی از بینایی انسان پیشی بگیرند. بینایی ماشین می‌تواند در هر جایی که نیاز است تا ماشین به جای انسان ببیند، مورد استفاده قرار گیرد.

6 ۰ ۱۴۵۷

لینکدین چیست و چرا باید به آن بپیوندید؟

اسم لینکدین شبکۀ اجتماعی جستجوی کسب و کار امروزه در جهان بر سر زبان هاست. شما چقدر با لینکدین آشنایی دارید؟ هم اکنون میتوانید حساب کاربری خود را در لینکدین بسازید.

5 ۰ ۹۹۶