سواد دیجیتال چیست و چه کاربردی دارد؟

  • 02 بهمن 1398
  • 6 دقیقه
متفرقه
امروزه زندگی دیجیتالی یکی از الزامات زندگی همه‌ی ماست و حتی اگر بخواهیم که سهم تکنولوژی دیجیتال را در زندگی خود کاهش دهیم، اما بی‌تردید حذف کردن تکنولوژی از زندگی تقریباً امکان پذیر نیست. به همین علت، بسیار از کشورهای جهان، تقویت سواد فناورانه و افزایش سواد دیجیتال را در برنامه‌ی آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان و نیز در برنامه‌های آموزشی دانشگاهی گنجانده‌اند.

سواد دیجیتال چیست؟

برای نخستین بار واژه سواد دیجیتال را پاول گلیستر در کتابش به نام سواددیجیتال، که در سال۱۹۹۱ منتشر شد، به‌کار برد و به ساده‌ترین شکل آن را “سواد لازم برای عصر دیجیتال” تعریف کرد. همان‌طور که فناوری اطلاعات و ارتباطات روزبه‌ روز تغییر می‌کند، سواد دیجیتال همواره پویا و در حال توسعه است.


سواد دیجیتال؛ دانش، مهارت و عملکردهای مورد استفاده در طیف گسترده ای از دستگاه‌های دیجیتال متصل به شبکه و اینترنت را در بر می‌گیرد. در حقیقت یک فرد با سواد دیجیتالی توانایی استفاده از اینترنت و شرکت در گروه‌های آنلاین و شبکه‌های اجتماعی را دارد.


سواد دیجیتال

کمپانی آمازون چیست و در چه زمینه ای فعالیت میکند؟

برخی سواد رایانه ای را که در حقیقت توانایی شخص در انجام اعمال اصلی با رایانه می باشد را برای پیشرفت در جامعه اطلاعاتی کافی می‌دانند در حالی‌که این توانایی ها صرفا به فرد در جهت یادگیری سواد دیجیتالی که همان سواد مورد نیاز در جامعه اطلاعاتی می‌باشد، کمک خواهد نمود.


سواد دیجیتال فقط به فناوری یا ابزارهای دیجیتال مربوط نمی‌شود. برخی از مردم در استفاده از کامپیوتر یا نرم‌افزارهای خاص مهارت کافی دارند، اما سواد دیجیتال چیزی بیش از این مهارت‌هاست و دربرگیرنده مشارکت، امنیت و ارتباط به شکل مؤثر است. 


این‌ که از نظر دیجیتالی باسواد باشیم به این معنی است که دقیق بدانیم چه زمانی و چرا فناوری‌های دیجیتالی مناسب‌اند و چگونه به انجام کارها کمک می‌کنند و چه زمانی این‌گونه نیستند؛ همچنین سواد دیجیتال داشتن به این معنی است که به دامنه گسترده‌ای از منابع فرهنگی، که به استفاده از ابزار دیجیتال کمک می‌کند، دسترسی داشته باشیم.


مایکروسافت چیست و چه کاربردی دارد؟حتما این به این مطلب هم سربزنید: مایکروسافت چیست و چه کاربردی دارد؟
مایکروسافت شرکت کامپیوتری آمریکایی است، دفتر مرکزی آن در شهر ردموند، ایالت واشینگتن آمریکا قرار دارد. شرکت مایکروسافت از بزرگترین های ارائه نرم‌افزار در دنیاست که همچنین به منتشر کردن کتاب و محصولات رسانه‌ای و خدمات پست الکترونیکی می‌پردازد.

کدام مهارت ها زیر مجموعه سواد دیجیتال قرار دارند؟

محققان معتقدند که پنج نوع از سواد وجود دارد که توسط یک زیرمجموعه با عنوان سواد دیجیتالی احاطه شده‌اند:
 
سواد تصویری و بصری شامل توانایی خواندن و فهمیدن اطلاعات از تصاویر، سواد بازتولید شامل توانایی استفاده از فن آوری به منظور ایجاد یک بخشی از کار و یا ترکیب قسمت های موجود از کار برای اختصاص آن به خود ، سواد شاخه‌گزینی شامل توانایی حرکت موفقیت آمیز در محیطی غیرخطی و چند رشته‌ای در فضای دیجیتال، سواد اطلاعاتی شامل توانایی جستجو، مکان یابی، برآورد و ارزیابی انتقادی اطلاعات موجود در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی می‌باشد و در نهایت سواد اجتماعی و عاطفی که به جنبه‌های اجتماعی و عاطفی موجود در فضاهای آنلاین اشاره دارد.


فناوری اطلاعات

گیمیفیکیشن چیست و چه کاربردی دارد؟

دیگر مهارت های سواد دیجیتال عبارت‌اند از:

ـ داشتن توانایی استفاده از فناوری

ـ تفسیر و درک محتوای دیجیتال

ـ ابداع ابزارهای ارتباطی مناسب و پژوهش و بررسی در مورد آن‌ها

ـ دستیابی به اطلاعات دیجیتالی معتبر

تعداد ابزارهای دیجیتال موجود در اطراف ما، بیشتر از حدی است که حتی اگر تمام عمرمان را صرف خواندن آنها کنیم، به پیان نمیرسند. هر کس، بسته به نیازهای خود لازم دارد که برخی نرم افزارهای مرتبط با تخصص‌اش را فرا بگیرد و البته در این میان نرم افزارهایی هستند که مستقل از دانش و حرفه و اولویت‌های ما، آشنایی با آنها ضروری و اجتناب ناپذیر است.

نرم افزارهای آفیس، نرم افزارهای مدیریت کارایی و بهره وری نمونه‌هایی از این دسته ابزارهای ضروری در دنیای جدید هستند.


سواد دیجیتالی

جستجو حرفه ای در گوگل چیست؟

سواد دیجیتالی و نیاز به آن

سواد دیجیتالی باعث می‌شود که در هنگام مواجه با تکنولوژی ها و ابزارهای نوین سواد و دانش استفاده از آن را داشته باشیم. 


 
به همین دلیل دولت برای بهبود سواد دیجیتالی افراد از مسیر های مختلفی وارد می‌شود. الزام افراد برای انجام کارها به صورت آنلاین و دیجیتال، الزام کارمندان برای گذراندن دوره های آموزشی دیجیتال و کارورزی و انجام امور خاص توسط دستگاه های دیجیتالی خاص باعث می شود که افراد جامع به صورت ناخودآگاه و یا حتی اجباری در بخش های مختلف تکنولوژی سواد و دانش خود را افزایش دهند. 

حتی اگر این افزایش سواد دیجیتالی در حد استفاده از یک عابر بانک برای یک فرد سالخورده باشد و یا اینکه افراد بتوانند از طریق عابر بانک قبض‌های خود را پرداخت کنند. 


فضای اینترنت در کنار همه خوبی ها و منافعی که دارد دارای بدی ها و زشتی هایی نیز است برای اینکه کودکان ما و یا خود ما وارد این بخش از دنیای اینترنت نشویم باید از سواد دیجیتالی برخوردار باشیم. در واقع ما نمی توانیم کودکان خودمان را در برابر خطرات و آسیب های موجود در دنیا اینترنت حفظ کنیم.


سواد دیجیتالی

 پردازش ابری چیست؟ هر آنچه باید در مورد پردازش ابری بدانید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

متن وارد نشده است

متن وارد نشده است

تا کنون نظری ثبت نشده!

شما اولین نفری باشید که به این ایده نظر می دهید.

مطالب مرتبط

زندگینامه وارن بافت، موفق ترین سرمایه گذار قرن بیستم

وارن ادوارد بافت در ۳۰ آگوست سال ۱۹۳۰ متولد شد. او که دومین فرزند بزرگ خانواده بود، در سنین بسیار پایین، استعداد شگفت انگیزی را در زمینه‌ی پول و تجارت از خود نشان داد. او توانایی عجیبی در محاسبه‌ی آمار و ارقام به صورت ذهنی داشت، قابلیتی که هنوز هم همکاران وارن را شگفت‌زده می‌کند.

7 ۰ ۱۰۳۱

چشم جهان بین

از لحاظ فلسفی انسان دو دیدگاه (چشم) دارد . یکی دیدگاه معنوی و یک دیدگاه مادی . در حقیقت فراماسون ها به یک دیدگاه (چشم) اعتقاد دارند و آنهم دیدگاه (چشم) مادی (سرمایه داری) است . و معنویت (دین) در عقائد فراماسون ها یا بهتر بگوییم لیبرالیست ها حذف شده و معنای حقیقی چشم جهان بین نیز همین است. چشم (جهان) بین ، یعنی دنیا را با چشم ما(مادی) ببینید!!

8 ۰ ۱۵۷۰۳

7 ایده غیرممکن که ممکن شدند! (قسمت اول)

ایده هایی که هرگز کسی فکر نمیکرد محقق شوند اما ثابت کردند هیچ ایده ای غیر ممکن نیست...

3 ۰ ۲۰۱۴

تالار ایده پردازان - وحیده بیجندی

ایده های مطرح شده : ☁ مسابقات هیجان انگیز در دانشگاه ☁ شربت خونه و...

1 ۰ ۶۱