رزومه نویسی و ایده های چگونگی نوشتن آن

  • 21 آذر 1398
  • 5 دقیقه
متفرقه
رزومه و رزومه نویسی "Resume " در اصل به معنای خلاصه و مختصر است. رزومه یک خلاصه از مهارت ها، دستاوردها، تجارب کاری و تحصیلات شما است که هدف آن جلب نظر مدیر آینده تان است. به عبارتی دیگر رزومه مهارت، سابقه و خلاصه ای از تجارب شماست. در حقیقت بازتابی از شخصیت حرفه ای شما میباشد. نوشتن یک رزومه ممكن است ساعت ها وقت شما را بگیرد ولی مدیران کمتر از یک دقیقه برای خواندن آن زمان می گذارند. اگر رزومه تان حاوی هر نوع غلط املایی، انشائی باشد، استخدام کنندگان وقت خود را برای مطالعه و بررسی آن هدر نخواهند داد.

رزومه چیست؟

رزومه‌، مانند یک آگهی تبلیغاتی است که شما محصول آن هستید. هدف شما این است که نظر مسئولان استخدام را جلب کنید. برای رسیدن به این هدف باید به رزومه به‌عنوان یک ابزار بازاریابی نگاه کرد که به شما کمک می‌کند شغل مورد نظرتان را به دست آورید. 

موارد قابل ذکر در رزومه

1.اطلاعات شخصی

اطلاعات شخصی شامل نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد به صورت کامل، وضعیت تاهل، شماره همراه، ایمیل و آدرس است.

   هم‌چنین اگر در رزومه خود از عکس استفاده می‌کنید آن عکس باید با پوشش مناسب و پرسنلی باشد.

2.تحصیلات و مهارت‌ها

3.تجربه‌های کاری

در این قسمت شما باید اطلاعاتی از توانمندی‌های خود بدهید که مرتبط با شغل مورد نظر باشد

۴.علاقه‌مندی‌ها

افراد باید توجه داشته باشند که اطلاعات مربوط به این قسمت باید کوتاه و جامع باشد 

5.توانمندی‌ها

میزان تسلط خود در خواندن و نوشتن زبان‌های خارجی به ویژه زبان انگلیسی و مهارت خود در زمینه کامپیوتررا در آن ذکر کنید و هم‌ چنین می‌توانید اگر در زمینه رانندگی مهارت دارید آن را به فهرست اضافه کنید.

6.معرف‌ها

این قسمت تنها زمانی ضرورت دارد که از شما خواسته شود نام معرف خود را بنویسید.

در مرحله‌ی اول باید قالب رزومه‌ی خود را مشخص کنید. ۳ نوع قالب‌بندی متفاوت وجود دارد که می‌توانید قالب رزومه‌ی خود را براساس آنها تنظیم کنید.




۱. براساس تاریخ وقوع از جدید به قدیم

قالب‌بندی براساس تاریخ انعطاف‌پذیری بالایی دارد.

مواردی که می‌توان از این قالب‌بندی استفاده کرد:

  • هنگامی‌‌که می‌خواهید پیشرفت کاری‌تان را نشان بدهید.
  • ارتقای شغلی
  • هنگامی‌که می‌خواهید برای کاری با زمینه‌ی مشابه درخواست بدهید.

در چه مواردی نباید از این قالب‌بندی استفاده کرد:

  • اگر می‌خواهید مسیر شغلی‌تان را تغییر دهید.
  • اگر هر چند ماه یک‌بار شغل خود را عوض می‌کنید.

۲براساس عملکرد

قالب عملکردی بر روی توانایی‌ها و مهارت‌های شما تمرکز می‌کند. استفاده از آن برای کسانی‌که تخصص‌های تجربی دارند، مناسب‌تر است.

در چه مواردی می‌توان از این قالب استفاده کرد:

  • اگر وقفه‌ای در تاریخچه‌ی کاری‌تان وجود دارد.
  • اگر می‌خواهید یک مهارت خاص را در رزومه‌تان برجسته‌تر نشان دهید.

در چه مواردی نباید از این قالب استفاده کرد:

  • اگر داوطلب ورود به شغلی هستید که هیچ تجربه‌ای در آن ندارید.
  • اگر مهارت‌هایی دارید که برای این شغل مناسب نیستند.


استارتاپ های برتر 2019

۳.ترکیبی

این قالب‌بندی روی شایستگی‌های خاص فرد تأکید می‌شود معمولا افرادی از قالب ترکیبی استفاده می‌کنند که در یک حرفه‌ی خاص، تجربه‌ی زیادی دارند.

در چه مواردی می‌توان از این قالب استفاده کرد:

  • اگر می‌خواهید مسیر شغلی خود را عوض کنید.
  • اگر از مهارت زیادی برخوردارید.

در چه مواردی نباید از این قالب استفاده کرد:

  • اگر بی‌تجربه هستید.
  • اگر متقاضی یک سطح ابتدایی هستید.


کارآفرینی چیست و کارآفرین چه میکند؟

مرحله‌ی دوم نحوه‌ی آماده‌کردن رزومه است که شامل مشخصات فردی و مقدمه‌ی خوب برای رزومه‌ میشود. مقدمه رزومه شامل هدف و مشخصات حرفه ای میشود.


مرحله سوم سبک نگارش رزومه است که شامل مواردی میشود: تعداد صفحات، خطوط، حاشیه ها، فونت، داشتن عکس در رزومه، مختصر و مفید بودن، هدفمند بودن


بعضی از افراد هنگام نوشتن رزومه خود به مشکل میخورند و یا توانایی و اطلاع کافی از چگونگی نوشتن آن را ندارند. یکی از کارهایی که  افراد میتوانند از طریق آن کسب و کار شخصی خود را داشته باشند و کسب درآمد کنند این است که به این افراد کمک کرده و در ازای ان پول دریافت کنند. این ایده بسیار خلاقانه و درآمدزا می باشد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

متن وارد نشده است

متن وارد نشده است

تا کنون نظری ثبت نشده!

شما اولین نفری باشید که به این ایده نظر می دهید.

مطالب مرتبط

عزت نفس چیست و راههای تقویت آن

داشتن دیدی مثبت نسبت به خود و شناخت خود و اینکه چه میکنیم و دوست داشتن خودمان یکی از مسائلی است که امروزه بسیار کم شده است. البته برای همه‌ی افراد موقعیت‌هایی پیش می‌آید که اعتماد به نفس‌ خود را از دست می‌دهند و احساس خوبی نسبت به خودشان ندارند. هنگامی که نبود عزت نفس، به یک مسئله‌ی طولانی مدت تبدیل می‌شود، می‌تواند آثار بدی بر سلامت روانی و زندگی ما به جا بگذارد. عزت نفس، نظر ما درباره‌ی خودمان است. زمانی که ما عزت نفس بالایی داریم، احساس مثبتی خواهیم داشت و هنگامی که عزت نفس پایینی داریم، خودمان و زندگی‌مان را به شکلی منفی‌تری می‌بینیم و برای حل مشکلات زندگی به مشکل میخوریم.

5 ۰ ۸۹۲

۲۵ ویژگی شخصیتی و کاری مدیران موفق

سخن گفتن از مديريت بدين معنا نيست که انسان چگونه بتواند يک اداره و يا سازمان مشخص را اداره نمايد، بلکه مراد از مديريت اين است که ما چه قوانين را برای مديريت داشته باشيم و چگونه بتوانيم در هر شرايط و زمان خود را به آن قوانين پايبند بدانيم و مديريت خود مان را آنطور با قوانين جامعه مورد نظر هماهنگ كنيم كه نه خود ما و نه جامعه از آن ضرر ببيند؟

9 ۰ ۱۳۲۴

۱۰ عادت مشترک شادترین آدم‌های دنیا

شادی چیست و شادترین آدم‌های دنیا چه ویژگی‌هایی دارند که اغلبِ ما از آن محرومیم؟ شاد بودن یا نبودن یک انتخاب است و تعریف آن را باید در خودتان جست‌وجو کنید. شادی احساسی درونی است و برای هر کسی، معنای متفاوتی دارد، همانطور که برای جان لنون در کودکی، شادی تعریف خاص خودش را داشت: « وقتی پنج ساله بودم، مادرم همیشه می‌گفت شادی کلید زندگی است. وقتی به مدرسه رفتم، پرسیدند دوست داری در آینده چه کاره شوی. در جواب گفتم: خوشحال. گفتند معنی سؤال را نفهمیده‌ام. من هم به آنها گفتم: شما معنی زندگی را نفهمیده‌اید.»

10 ۰ ۹۴۱

تالار ایده پردازان - امین پاسبان

ایده های مطرح شده : ☁ ضایعات سیم و کابل برق ☁ شابلون میناکاری ☁ دستگاه جوجه کشی

1 ۰ ۴۹