مشاوره شغلی چیست و چه زمان میتوان اقدام به مشاوره شغلی نمود؟

  • 12 بهمن 1398
  • 6 دقیقه
متفرقه
در گذشته انتخاب مشاغل توسط افراد بسیار متفاوت‌تر از شرایط کنونی بوده است. جوانان خانواده معمولا مشاغل خود را به صورت موروثی از پدران خود دریافت می‌کردند و در نتیجه مشاوره شغلی چندان مفهوم و اهمیتی برای آنان نداشت.

با پیچیده‌تر شدن جوامع ، گسترش یافتن حرفه‌ها و مشاغل متعدد ، تخصصی‌تر شدن حرفه‌ها ، افزایش بی‌رویه جمعیت در کشورها و افزایش دانش آموزان زمینه و احساس نیاز بوجود فرآیندی با عنوان راهنمایی شغلی را فراهم ساخت.


 
بطور کلی آغاز کلی فرآیند مشاوره با کارهای فرانک پارسونز در سالهای 1907 تا 1908 که او را پدر راهنمایی شغلی و حرفه‌ای می دانند در شهر بستون آمریکا بود. البته قبل از پارسونز نیز فعالیتهای پراکنده‌ای در زمینه راهنمایی شغلی و سایر مشاوره‌ها بطور غیر رسمی و بخصوص در مدارس انجام می‌گرفت. پارسونز یک مرکز راهنمایی حرفه‌ای تأسیس کرد. به دنبال آن اولین مجله حرفه‌ای یعنی بولتن حرفه‌ای در سال 1915 میلادی انتشار یافت.


 
در ایران شروع به کار مشاوره به صورت مقدماتی به سالهای 1337 تا 1350 بر می‌گردد. تربیت مشاوران، تهیه بروشورهای شغلی و استفاده از فعالیتهای مختلف جهت آشنا سازی دانش آموزان به ویژگیهای خود و مشاغل در مدارس از جمله کارهای انجام گرفته در این زمینه بوده است.


مشاوره شغلی

ریکاردو سملر کیست و شیوه مدیریتی عجیب او چگونه است؟

از مشاور شغلی چه انتظاری می توانیم داشته باشیم؟

مشاور شغلی شما به شما کمک میکند که از تحصیلات، حرفه و زندگی خود بیرون بیایید و بدانید چه کسی هستید و چه چیزهایی را میخواهید و به شما کمک می کند تا تفکرات و احساسات خود را مرتب کرده سازماندهی کنید و به شما کمک می کند عوامل موثر بر رشد حرفه ای خود را شناسایی کرده و در ارزیابی منافع، توانایی ها و ارزش های خود موفق باشید. مشاور شغلی نمی خواهد به شما بگوید چه باید بکنید، یا به شما بگوید چه چیزی باید در مورد شما مهم باشد یا اینکه چه کاری باید انجام دهید.


وظایف مشاور شغلی به طور کلی چیست؟ 

آشنا کردن مراجعان با موارد آموزشی و شغلی از جمله رشته‌های تحصیلی، ویژگی‌های شغلی، شرایط درآمدی شغل همچنین مصاحبه با مراجعان و گرفتن تست‌های روانشناسی و شخصیت‌شناسی برای شناخت صحیح ویژگی‌ها و خصوصیات آن‌ها، شرایط زندگی، شرایط محل کار، مشاغل موجود در سازمان از وظایف کلی مشاوران شغلی است.


مشاوران

پندهایی از افراد موفق

فرایند مشاوره شغلی:

برای اینکه یک مشاور شغلی بتواند خدمتی حرفه ای به مراجع خود ارائه دهد معمولا لازم است مراحلی طی شود:

  • ارزیابی کاملی از وضعیت سلامت روان فرد انجام شود.
  • ارزیابی کاملی از سبک شخصیتی و علایق فرد انجام شود.
  • اطلاعات کاملی در مورد ویژگی های مشاغل مختلفی که فرد به آنها علاقه نشان می دهد در اختیار مراجع قرار داده شود
  • به فرد کمک می شود تا بتواند ارزیابی واقع بینانه ای از میزان انطباق ویژگی های شخصیتی اش با مشاغلی که بیشترین تناسب را با آنها دارد را به دست آورد.

مشاوران شغلی، علاوه بر انتخاب شغل در کمک به افراد برای حفظ شغل و پیشرفت و ارتفا در آن نیز می توانند بسیار مفید باشند.

مربی کارمندانحتما این به این مطلب هم سربزنید: مربی کارمندان
برای هممون پیش اومده بریم جایی برای استخدام و بعد مارو نخوان . خوب حتما یک دلیلی داشته ! همونجور که کارها متفاوت میشن ماهم باید خودمون رو آپدیت کنیم و چیزهای مهمترین یاد بگیریم . صرفا نمیشه به رزومه ای که داریم اکتفا کنیم . مربی کارمند کسیه که میاد و به مدت یک ماه به شما آموزش میده که آدم بهتری باشین

بهترین زمان برای دریافت مشاوره در زمینه کار و شغل

مشاوره شغلی تنها مختص دانشجویانی که تازه فارغ التحصیل شده اند نیست و در هر مقطعی می‌تواند به شما کمک کند تا استعداد و توانایی خود را بهتر بشناسید. با دست یابی به این شناخت نه تنها می‌توانید انتخاب درست‌تری در رابطه با کسب و کار خود داشته باشید، بلکه می‌توانید شغل مناسب‌تری برای خود انتخاب کنید یا به کسب و کار خود رونق بیشتری دهید. حتی کاهش استرس شغلی به کمک مشاوره سریع‌تر اتفاق می‌افتد. مشاوره شغلی در هر زمانی به شما کمک می کند تا در زندگی کاری خود موفق‌ عمل کنید.


مشاوره حرفه ای


مهارت ارتباطی چیست و اهمیت آن

چه کسی نیاز به مشاوره حرفه ای دارد؟

مشاوره شغلی می تواند برای هر کسی، از جمله تازه واردان، فوق لیسانسها و جوانان، سالمندان و حتی فارغ التحصیلان مناسب باشد. 

از چه کسانی میتوان مشاوره شغلی گرفت؟

کسانی که می خواهند در امر مشاوره شغلی فعالیت کنند باید دید و اطلاعات دقیق و کاملی نسبت به شرایط حال و آينده بازار کار داشته باشند. این دید به آن ها کمک ميکند تا اطلاعات موثر و کارآمدی را در اختیار متقاضیان یافتن شغل قرار دهند.


در کشور ما حوزه مشاوره شغلی هنوز شکل تخصصی پیدا نکرده است. در حال حاضر یکی از مهم ترین حوزه های مشاوره شغلی، کمک به دانش آموزان در یافتن رشته و شغل مناسب شان می باشد که به صورت بسیار محدود در برخی موارد انجام می شود. از طرفی در سازمان ها نیز به نیروی انسانی و رضایت آنها، اهمیت بیشتری نسبت به قبل داده می شود. بنابراین مشاور شغلی به عنوان یک راهنما برای قرار دادن کارکنان در جایگاه شغلی مناسب شان در سازمان، یک عنصر کلیدی است.


مشاوره

ایده هایی که شما را آدم موفقی میکند

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

متن وارد نشده است

متن وارد نشده است

تا کنون نظری ثبت نشده!

شما اولین نفری باشید که به این ایده نظر می دهید.

مطالب مرتبط

اهمیت نگهداری از حیوانات خانگی

حیوانات خانگی بخش مهمی از زندگی انسان ها را تشکیل می دهند و همنشین و دوست آن ها هستند. در ایفای این عملکردها، آن ها نقشی را بعهده می‌گیرند که برای سلامتی روان انسان ها جنبه درمانگر دارد.

13 ۰ ۳۵۱۷

تکنولوژی کنسرو سازی

کلمه کنسرو سازی از واژه ی یونانی Conservar به معنی حفظ کردن گرفته شده است .بنابراین تعریف از کلمه کنسرو باید بتوان برای کلیه روشهایی که به هر نحو موجب افزایش زمان قابلیت نگهداری محصول می شوند استفاده نمود.

11 ۰ ۵۲۴۲

اپلیکیشن چیست و ایده‌های ساخت آن

یک برنامه است که طراحی شده است تا روی تلفن هوشمند، تبلت و دیگر دستگاه‌های همراه اجرا شود. اپ‌ها از سال ۲۰۰۸ رایج شدند و کاربران زیادی را جذب کرده‌اند مانند اپ استور، گوگل پلی، فروشگاه ویندوز فون و دیگر فروشگاه ها .

7 ۰ ۱۱۷۹

لینکدین چیست و چرا باید به آن بپیوندید؟

اسم لینکدین شبکۀ اجتماعی جستجوی کسب و کار امروزه در جهان بر سر زبان هاست. شما چقدر با لینکدین آشنایی دارید؟ هم اکنون میتوانید حساب کاربری خود را در لینکدین بسازید.

5 ۰ ۹۹۷